l reconeixement de la importància de les llengües s´ha fet palès arreu els darrers anys. El problema rau en el fet que massa sovint s´entén i s´accepta només a nivell de llengües que tenen rere seu un estat i per tant solen tenir un nombre molt elevat de parlants. Això fa que es doni el cas de trobar-nos amb individus que presumeixin de ser poliglots – jo parlo el que vulguis: francès, alemany, anglès – diuen- , perquè la meva mare era d´allà i el meu pare d´un altre lloc – i tu dius – que bé! – però quan l´individu sent que tu parles català a la Catalunya Nord o a la Franja, no ho entén ni ho accepta, perquè segons ell hauries de parlar francès o castellà. Amb això vull dir que tenim molta feina per fer.

Però bé, tornem al principi i per mostrar aquest reconeixement internacional fem un repàs ràpid a algunes dates.

A les acaballes dels anys 90, la UNESCO va instaurar el 21 de febrer com a dia internacional de la llengua materna i el 1999 es va celebrar per primera vegada amb un lema molt poètic «A la galàxia de les llengües cada paraula és una estrella». És una data per fer aflorar totes les llengües que tenim a l´entorn i atorgar-los la seva vàlua, començant per la pròpia de Catalunya, el català.

El Consell d´Europa i la Unió Europea van designar el 2001 Any europeu de les llengües i el 26 de setembre el Dia Europeu de les Llengües (DEL). El lema d´aquell primer any va ser «Les llengües, via de diàleg». Ja tenim un altre dia en el calendari per fer conèixer les activitats que les escoles, associacions, entitats i institucions fem entorn les llengües.

Uns anys més tard Nacions Unides va acordar que el 2008 fos l´Any internacional de les llengües i en va encarregar a la UNESCO la seva difusió. El lema va ser «Les llengües compten!». Koicihiro Matsuura, en aquell moment DG de l´esmentada organització va dir «Les llengües, que són essencials per a la identitat dels col·lectius i dels individus, i per a llur coexistència pacífica, les llengües, doncs, són un factor estratègic per a la progressió vers un desenvolupament sostenible i una articulació harmoniosa entre el global i el local (...) Les llengües també compten en la lluita per a una millor integració social, per a la creativitat, el desenvolupament econòmic, la salvaguarda dels sabers autòctons». I feia «una crida per tal que la importància de la diversitat lingüística i del multilingüisme siguin reconeguts arreu, en els sistemes educatius, administratius i jurídics, en les expressions culturals, en els mitjans de comunicació, en el ciberespai i en els intercanvis comercials. Que tots els membres de les Nacions Unides, que el conjunt dels estats membres, dels associats i dels amics de la UNESCO, s'uneixin en aquesta tasca per demostrar que les llengües compten!»

Amics de la UNESCO de Girona des de la seva fundació l´any 1985 té com a tema prioritari el treball per la llengua pròpia, el català. La llengua catalana com a tret identitari, com a patrimoni a preservar, com a porta que ens obre al món per a descobrir-lo i per a difondre la nostra cultura. I sempre al costat de l´escola catalana!

I és per això que quan el mes de desembre es van produir les sentències del Tribunal suprem espanyol qüestionant el model d´escola catalana la reacció va ser immediata: adherir-nos a la plataforma somescola.cat per a defensar la immersió lingüística en català. I quan a principis de mes s´ha conegut la interlocutòria del TSJC acabant de reblar el clau hem reafirmat la nostra aposta decidida per l´escola catalana en català. Una llengua catalana que hem d´emprar per mantenir-la viva, per comunicar-nos amb els altres i convidar-los a contribuir a fer una Catalunya «més rica i plena» Els castellers, declarats Patrimoni de la Humanitat la tardor 2010, són un bon element cohesionador; la sardana, les corals, els esbarts dansaires, els equips esportius, les associacions culturals, ... tot i no haver rebut aquest distintiu també ajuden a la cohesió social per tot el que suposen de treball en equip, esforç, reptes i gaudi, perquè en tots els casos hi ha un projecte compartit. La llengua i l´escola ens ajuden a fer-ho possible, a consolidar-ho. Per això fem nostre el lema de la plataforma somescola.cat i convidem tothom a fer-se´l seu: «Per un país de tots, l´escola en català».