Tot distraient-me dins un taxi xafardejo pel Facebook i em trobo amb un post que explica els resultats d'un estudi que demostren que el sarcasme comporta beneficis psicològics i organitzacionals. Es tracta d'una recerca portada a terme per investigadors de Harvard Business School, Columbia Business School i INSEAD Business School de França que, segons els mateixos autors, pot facilitar la creativitat i la capacitat de resoldre problemes, especialment en entorns laborals.

Destaquen, tanmateix, que per descodificar el sarcasme tant emissors com receptors necessiten superar la contradicció (és a dir, la distància psicològica) entre els significats literals i reals de les expressions sarcàstiques. I expliquen que aquest és un procés que s'activa gràcies a la capacitat d'abstracció, que al seu torn promou el pensament creatiu.

És cert que sempre hem entès el sarcasme com l'hostilitat disfressada d'humor, però aquests investigadors van abordar la seva hipòtesi de recerca en el sentit positiu del sarcasme. Des de fa temps se sosté intuïtivament que la gimnàstica mental que requereix el sarcasme indica que calen processos cognitius superiors per exercir-lo i aquesta intuïció va portar els investigadors a estudiar-ho. Amb aquest treball de recerca -explicava la notícia de la Universitat de Harvard- s'aporta coneixement sobre quins poden ser aquests processos i, alhora, que el sarcasme no és només beneficiós per a qui l'emet sinó també per a qui n'és el receptor. Tot i així, a part de la capacitat d'abstracció necessària tant en l'un com en l'altre, cal que el clima on es produeixi sigui de confiança perquè pugui tenir els beneficis esperats.