Blogger o Wordpress? Aquesta és la primera gran pregunta que afronta un aficionat a les webs que s'ha animat a construir un lloc propi. Però alerta, els blocaires en potència no només tenen aquestes alternatives d'allotjament gratuït. Altres opcions, com el clàssic Posterous, són també vàlides si el que es pretén és muntar una pàgina a Internet. Serveis que cobren per un domini (l'adreça electrònica) o el hosting (espai per pujar i publicar continguts) també han apostat per oferir els seus propis sistemes per a administradors de web per a aficionats. Tant si s'és periodista amateur, internauta o fins i tot una petita empresa que necessita un lloc corporatiu, el mapa de serveis a la xarxa és cada vegada més ampli, amb més possibilitats estètiques i funcions que s'adapten als nous dispositius portàtils.

L'allotjament

Per començar a fer una pàgina pròpia a internet es pot recórrer a diversos serveis gratuïts. Blogger, que impulsa Google, obre aquesta porta als seus usuaris, a canvi d'un domini acabat en blogspot.com. Wordpress és l'altre gegant del mercat (direcció wordpress.org). Només cal donar-se d'alta, triar un nom per al blog i començar a dissenyar gràcies a unes interfícies intuïtives i gràfiques, que si bé no permeten floritures com fan els professional, en canvi si que presten valuoses funcions per a l'usuari: des d'escollir i manipular en cert grau una plantilla fins a col·locar ginys bàsics (enllaços relacionats, un arxiu de la bitàcola, imatges i altres complements).

Ull, hi ha més alternatives. Posterous, un allotjament clàssic que va ser adquirit per Twitter, segueix en actiu per oferir la possibilitat de muntar pàgines en un format elemental, però molt útil. I el sempre atractiu Tumblr exerceix de microblogging amb molta popularitat entre dissenyadors, blocaires de moda o amants de les arts gràfiques, entre d'altres. És una mena d'híbrid entre Twitter i Blogger, una mica més sofisticat i amb menys maniobrabilitat, però que guanya adeptes cada dia. La plataforma xilena Bligoo és una altra interessant opció per avaluar: com altres, també té la seva pròpia xarxa d'usuaris, i es promociona com un servei amb més espai disponible.

Emmagatzematge

En aquests hostings, l'emmagatzematge dels arxius que pugem per les entrades del nostre blog té un límit, a partir del qual cal pagar pels megabites usats. L'espai val diners. S'entra ja en l'àmbit dels allotjaments que tendeixen a l'àmbit professional. Amb tot, fins a arribar a aquest punt hi ha marge i recursos de sobres per aconseguir muntar un lloc propi, sense necessitat de preocupar-se pel gran espai que té el calaix que ens assignen.

Continguts

No cal complicar-se la vida amb un disseny massa complex, ja que hi ha grans plantilles predefinides a cada un dels diferents serveis. La primera qüestió ha de ser: què volem comunicar? No és el mateix perfilar una pàgina com un diari personal que una agenda d'esdeveniments o un bloc esportiu. Hi ha complements que de vegades vénen bé (un calendari, per exemple), i en altres resulten superflus. Però hi ha un detall que no ha de faltar: l'opció de compartir els textos en diferents xarxes socials. Fins i tot és recomanable que l'autor obri perfils de la seva web a Facebook, Twitter i altres alternatives que consideri convenients, amb l'objecte d'ampliar la seva difusió.

Dispositius mòbils

Els allotjaments gratuïts també presten un servei a considerar avui en dia: molts incorporen una plantilla complementària, que és la que altres lectors veuen quan entren a la pàgina a través del seu smartphone o el seu tablet. La proliferació d'aquests dispositius, que marcaran la pauta a la web en anys successius, també afecta a com concebem una pàgina web. Un lloc convencional, sense l'afegit de l'anomenat 2.0 (les xarxes socials) o sense versatilitat en mòbils i tauletes té avui poca projecció de futur.