Si el que està fent Ryanair amb la retallada de vols és una mesura de pressió, a fe que pressiona fort; i si es que té pensat reduir a la mínima expressió el trànsit a Girona, està mostrant clarament el que pot ocórrer. L'aeroport de Girona tindrà aquest estiu només una connexió domèstica, el vol de Ryanair a Palma de Mallorca. La companyia irlandesa ha eliminat set de les vuit connexions a territori espanyol -inclòs el vol a Madrid- i aposta per expandir-se cap a l'Europa de l'est amb noves connexions a Estònia, Polònia o Lituània. Per aquest estiu -la temporada aeroportuària estiuenca comença el mes de maig-, Ryanair passa de 62 a 46 rutes (un 25% menys), però redueix les freqüències un 48% en comparació amb el 2010, passant de 748 vols a 388.

Les previsions de l'aeroport, segons va reconèixer el mateix director, Lluís Sala, són tancar el 2011 amb 3 milions de passatgers, quasi dos milions menys que l'any passat. L'aeroport gironí ha notat una davallada de passatgers des del passat setembre quan Ryanair va començar a operar a Barcelona. Des de llavors, les pèrdues s'han situat entorn al 30-35%. Ni les noves rutes que obrirà Ryanair ni les dues noves companyies que operaran a Girona, són suficients per compensar la retallada de vols de l'aerolínia irlandesa, provocada pel desacord amb el govern de la Generalitat a l'hora de signar l'acord de subvencions.

No obstant això, Lluís Sala es va mostrar confiat que les negociacions entre Ryanair i la Generalitat arribin a bon port. "Ryanair se sent a gust a Girona i li és rendible", va assenyalar, que tot i això reconeix que cap altra companyia "cap, pot oferir el mateix que Ryanair".

Que Ryanair no hagi dut a Barcelona les rutes que ha eliminat de Girona també és "un bon senyal" per a Girona. Sala assegura que Aena continua "confiant" en l'aeroport de Girona i "no té en compte la situació d'aquest estiu" ja que manté el pla d'inversions.

El fet que les rutes eliminades siguin de les més rendibles de Ryanair, fa pensar al director de l'aeroport que l'aerolínia irlandesa podria haver decidit treure segons quines rutes com a "mesura de pressió" per a la negociació amb la Generalitat.

Ryanair guanya viatgers

De tota manera, tots aquests temes no han de preocupar gaire Ryanair, ja que des que ha començat a operar a Barcelona ha augmentat considerablement la xifra de viatgers transportats a Catalunya. És a dir, que la suma de passatgers transportats aquests darreres mesos a Barcelona i Girona és força superior a a que transportava l'any passat a Catalunya, quan només operava a Girona. El mateix Sala va admetre ahir aquest fet, però insisteix que la presència de Ryanair a la Costa Brava és "absolutament viable".

Una vintena d'aerolínies

Aquest estiu operaran una vintena de companyies des de l'aeroport gironí. Transàvia -amb vols a Amsterdam, Niedderrhein (nova ruta), i Rotterdam- es consolida com la segona companyia de l'aeroport i, com a novetat, Air Europa iniciarà al juny una connexió amb Nador, al Marroc, i Brussels Airlines també s'estrenarà a Girona amb dues operacions setmanals a Brussel·les. No obstant això, passarà de les 64 rutes -62 de Ryanair- que oferia l'estiu de 2010 a 54, de les quals 46 són de l'aerolínia irlandesa. La reducció es notarà també en les freqüències, ja que passen de les 748 a 388.

El mercat que més es veu afectat per aquesta retallada és el domèstic, ja que Ryanair eliminarà destinacions com Madrid -la que més passatgers porta-, Sevilla, Eivissa, Tenerife o Fuerteventura. Segons Lluís Sala, aquesta situació és un "sotrac greu" no només des del punt de vista turístic sinó de negocis, ja que eren enllaços que es feien servir per qüestions laborals. Des de Barcelona, en canvi, es pot volar amb Ryanair a onze punts de l'Estat.

Tanmateix, Ryanair iniciarà aquest estiu noves connexions amb les ciutat de Karlstad i Skelleftea (Suècia), Lamezia (Itàlia), Magdeburg-Cochsted (Alemanya), Rzeszow (Polònia), Vilnius (Lituània), Larnaca (Xipre) i Tallin (Estònia). A les noves connexions de Ryanair s'hi afegeix l'aterratge a l'aeroport de noves companyies: Air Europa volarà a Nador dos cops setmanals i Brussels Airlines inicia operacions amb una connexió amb Brussel·les una vegada per setmana. Transavia es consolida com la segona companyia de l'aeroport amb 24 operacions per setmana, i a les ciutats d'Amsterdam i Rotterdam que fins ara oferia s'hi afegeix Niederrhein.

Sala va anunciar diverses interessades recentment per l'aeroport gironí: Jet2.com, Jat Airwaiys, Ural Airlines, Transaero Airlines, Montenegro Airlines, Small Planet Airlines, Tui Airlines Nederland i Wind Rose Airlines.