Els Mossos d'Esquadra han desarticulat una organització criminal dedicada a la sostracció de vehicles per encàrrec que tenien com a destinació final l'Àfrica.

S'han detingut vuit persones pels fets, quatre de les quals han ingressat a presó. Els investigadors els atribueixen 68 sostraccions, entre robatoris i furts d'ús de vehicles o apropiacions indegudes. Els agents de la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) han detingut vuit persones, una d'elles a la ciutat de Figueres.

La investigació es va iniciar a finals de gener de 2017 per part de la Unitat Central de Tràfic Il·lícit de Vehicles dels Mossos quan va saber que s'havien recuperat diferents turismes al port de Gènova i a Sète que havien estat robats a la demarcació de Barcelona.Els líders eren dos germans

Les primeres gestions van posar els investigadors sobre la pista d'una organització criminal que lideraven dos germans d'origen magribí -un dels quals estava establert a Barberà del Vallès (Barcelona) i l'altre, a cavall de Málaga, Cadis i el nord d'Àfrica- especialitzada en la sostracció de furgonetes d'una determinada marca i en turismes de dues altres marques. Arran de les confiscacions inicials, els investigats van començar a traslladar els vehicles robats pel port d'Algesires.

L'organització duia a terme els robatoris sota demanda. El líder, assentat a Barberà del Vallès, rebia «la comanda» del seu germà on quedava especificada la marca i el model i, en ocasions, fins i tot el color. Juntament amb altres membres de l'organització establerts a Catalunya, s'encarregava de buscar un vehicle d'aquelles característiques. Un cop localitzat, enviaven des del nord d'Àfrica un «conductor» perquè transportés el vehicle robat cap a aquest continent.

L'organització investigada, que actuava de nit, utilitzava moderns dispositius electrònics per accedir al vehicle, posar-lo en marxa i copiar-ne les claus.

Mètodes per evitar ser detectats

Per evitar que els detectessin utilitzaven diferents metodologies a l'hora de traslladar els vehicles robats fins a la destinació final: en ocasions els transportaven immediatament després de robar-los, sense alterar cap element identificador del vehicle i aprofitaven el fet que el titular desconeixia que havia estat víctima del robatori i, per tant, no hi havia cap denúncia interposada.

Altres vegades substituïen les matrícules originals del vehicle sostret per unes altres que tampoc tenien assenyalaments a les bases de dades policials i traslladaven el vehicle també la mateixa matinada del robatori.

Un altre procediment que utilitzaven, en aquest cas més elaborat, consistia a traslladar els cotxes robats fins a una casa situada a Tarragona, on alteraven els elements identificadors com el número de bastidor i les plaques de matrícula.

A finals del mes de maig d'enguany es van dur a terme diversos escorcolls a Barberà del Vallès i Tarragona i es van localitzar dispositius OBD, que es poden utilitzar tant per a la modificació com a la programació de paràmetres del vehicle i per a la configuració i la codificació d'una nova clau; aparells electrònics utilitzats per configurar claus verges i dispositius per manipular els panys sense ocasionar danys.

Durant els escorcolls, la policia va comissar gairebé 10 quilos de marihuanaEn aquell moment també van detenir vuit dels investigats a Mataró, Sabadell, Barberà, Barcelona, Tarragona i Figueres, dos dels quals van ingressar a presó i dos membres que ja estaven a presó pels mateixos fets en el moment de les detencions.

Els investigadors han pogut atribuir 68 fets delictius de robatori i furt d'ús de vehicles o d'apropiació indeguda als investigats. Aquests delictes en ocasions han estat connexos amb delictes de falsificació documental dels elements identificadors del vehicle.