Gairebé set milions de passatgers. Aquesta és la xifra de persones que han utilitzat la línia ferroviària de mitjana distància que uneix Barcelona amb Girona, Figueres i Portbou per desplaçar-se des de o fins a la Ciutat Comtal (estacions de Sants i Passeig de Gràcia) entre els mesos de gener de 2006 i maig de 2008. Segons el diputat gironí de Convergència i Unió al Congrés dels Diputats, Jordi Xuclà, que és qui va sol·licitar les dades al Govern de l´Estat, aquests números demostren «la necessitat de millorar el servei, els trens, les freqüències i els horaris».

D´aquest total, l´estació de Barcelona-Sants, la més gran de la capital catalana, ha estat la que ha registrat un major moviment de viatgers, ja que 5.781.320 dels viatgers de la línia Barcelona-Girona tenien com a origen o destinació aquest punt en concret. Passeig de Gràcia, en canvi, va ser el lloc de partida o arribada d´1.137.893 passatgers.

Tot i això, les diferents estacions del recorregut Girona-Barcelona registren una freqüència d´ús molt diferent. La de Girona, per exemple, és la que ha comptat amb un major moviment de viatgers, ja que 7.357 persones hi han acudit per desplaçar-se en el corredor que uneix aquesta ciutat amb la capital de Catalunya. En segon lloc, la més utilitzada en aquest sentit ha estat la de Barcelona-Sants, amb 6.555 persones, i a continuació es troba la de Passeig de Gràcia, amb 1.290. Tot seguit, i ja en terreny gironí, hi ha l´estació de Sils, amb 1.241 persones al dia, seguida de Sant Celoni (Barcelona) amb 1.079, i Caldes de Malavella, amb 1.967.

En el cas de la resta d´estacions de Barcelona ciutat, per Clot-Aragó passen cada dia unes 717 persones per utilitzar la línia Barcelona-Girona, mentre que 90 fan el mateix a les andanes de Sant Andreu.

A l´extrem contrari, però, hi ha alguns municipis gironins on les estacions de tren registren un ritme de viatgers molt més baix en aquesta línia. El cas més extrem és la de Fornells de la Selva, on només passen unes 17 persones al dia, o el de Riells i Viabrea, on se´n registren 39. Tot i això, aquestes xifres encara poden resultar fins i tot elevades si es comparen amb altres estacions situades en aquest traçat però que formen part de la província de Barcelona: Cardedeu (4 persones al dia en trens entre Barcelona i Girona), Llinars del Vallès (6) o Gualba i les Franqueses (9 cadascuna).

«Reequilibri territorial»

Per a Jordi Xuclà, malgrat que el gran volum de viatgers sigui per a unes estacions determinades, és important que l´Estat no tanqui les estacions amb menys volum de trànsit «per una qüestió de reequilibri territorial», i defensa que es combinin els trens directes i semidirectes per donar millor servei a tota la població.

En aquest sentit, recorda que una estació no dóna servei només a un municipi, sinó que pot servir per a una àrea geogràfica molt més àmplia: per exemple, assenyala que «Flaçà és l´estació del Baix Empordà i Riells i Viabrea dóna servei a bona part de la Selva». Per aquest motiu, considera que aquestes instal·lacions s´han de mantenir obertes «sigui quina sigui la seva mitjana de passatgers».