Que l'època de vaques grasses s'ha acabat fins i tot per la caixa de l'administració pública ja no és notícia. Una altra cosa és com aquesta crisi econòmica afecta o afectarà les inversions anunicades a la província. El passat abril, el ministre de Foment, José Blanco, revelava que l'Estat tenia la intenció de licitar el soterrament del tren convencional -el que passa pel viaducte- el 2012 per 350 milions d'euros. Poc més d'un més i mig després els comptes semblen que no acaben de quadrar. La data, a hores d'ara, ha deixat de ser definitiva i la programació d'aquest projecte queda "supeditat a l'encaix pressupostari".

El secretari general de Transports de Foment, José Luís Cachafeiro, va ser el protagonista de la trobada organitzada ahir amb l'empresariat gironí pel Cerce l'Infraestructures. La llotja de contractació va quedar petita davant la presència d'un alt càrrec de l'Estat i en el torn de preguntes els assistents van demostrar les inquietuds del sector. Sobretot pel que fa al futur de les infraestructures de comunicació, i especilament les que afecten el transport de mercaderies de les comarques de Girona.

Justament en el darrer torn de preguntes, el president de la Cambra de C0merç, Domènec Espadalé, va voler incidir en aquells projectes que més preocupen, com per exemple el soterrament de la línia convencional, el TAV, el corredor mediterrani o el desdoblament de la N-II.

Cachafeiro va indicidir diverses vegades durant la seva intervenció que el context econòmic obliga l'Estat a aplicar la "racionalitat" i l'"austeritat" davant els nous projectes.

Un d'aquests és el soterrament de la línia convencional al seu pas per Girona. Un projecte que, segons les previsions inicals de Foment, s'havia de desenvolupar un cop es finalitzessin les obres del TAV, el 2012. No obstant això, aquesta previsió podria quedar-se en res després que ahir el secretari general de Transports de Foment afirmés que el projecte "queda supeditat a l'encaix pressupostari".

El tercer rail a Portbou, parat

El qui sí es definitiu és que a finals de 2010 arribarà l'alta velocitat amb el tercer rail, i que les obres del TAV s'acabaran el 2012.

D'altra banda, la Generalitat havia plantejat a Foment la necessitat de fer arribar l'alta velocitat fins a Portbou amb un tercer rail. Respecte a aquesta demanda, ?Cachafeiro va deixar ben clar que el projecte està, de moment, totalment descartat. El ministeri vol analitzar abans el funcionament del túnel del Pertrús. "En la mesura del possible s'ha d'utilitzar la infraestructura de TP Ferro i després buscar alternatives", va dir. De fet, el TAV i l'adaptació de les vies a l'ample internacional ??-va precisar el secretari general de Transport- són la principal "prioritat" inversora" en un procés "imparable". En aquest apartat també cal afegir-hi el desdoblament de la N-II tot i que Cachafeiro va apuntar que "s'hi està treballant i no és senzill".

Superar "colls d'ampolla"

Finalment sobre la taula es va posar el futur desenvolupament del corredor mediterrani. Un projecte que aquesta setmana ha estat a debat en la trobada de ministres europeus a Zaragoza, i on José Blanco ha demanat que s'inclogui com a "prioritari" en les futurres financiacions de la UE. En aquest sentit, el secretari general de Transport de l'Estat va revelar la necessitat de superar "colls d'ampolla" com el que hi ha entre Tarragona i Castelló per posar en marxa aquest corredor. Per garantir aquesta connexió -va precisar- entre Andalusia i França a través de Girona serà necessari desenvolupar nòduls com el del Far de l'Empordà que s'articularan a través de convenis amb les autonomies. "S'han de prioritzar les actuacions intermodals i eliminar els colls d'ampolla que no solen tenir un cost molt elevat", va afirmar. I, de la mateixa manera, "conservar i mantenir el que tenim i funciona correctament".