No podia ser més oportuna (o menys, depèn dels interessos de cadascú) la publicació del "Balanç turístic 2010" elaborat per l'Observatori de Turisme de Catalunya. En ple conflicte sobre la conveniència o no de tirar endavant el preacord amb la companyia aèria Ryanair a l'aeroport de Girona, l'estudi assenyala que el 57% dels turistes que visiten Catalunya vénen en avió, essent aquest el principal mitjà de transport, molt per davant de l'abans imbatible cotxe, que ara es troba en el segon lloc amb el 39,7% d'usuaris. Que la pròpia Generalitat que revela aquesta dades sigui la que dubta de validar un acord amb la principal aerolínia europea i la que més viatgers porta a Catalunya, serà sens dubte motiu de debat els propers dies.

L'Observatori de Turisme de Catalunya, òrgan dependent de la Direcció General de Turisme, ha fet públic recentment el seu estudi anual. Entre molts altres punts, destaquen els dedicats a revelar els motius i les formes amb què els turistes estrangers visiten Catalunya. Segons se'n desprèn, el 57,1% dels visitants estrangers van arribar l'any passat en avió, el 39,7% en automòbil (inclou cotxes i busos), el 2,3% en vaixell i el 0,5% en tren. Això significa (sempre segons l'estudi de la pròpia Generalitat) que el nombre de turistes estrangers arribats en avió va créixer un 7,3% respecte l'any 2009, mentre que els arribats en automòbil van ser un 1,7% menys.

Més encara: abundant en el tema, remarca que l'any 2010 Catalunya "ha estat la segona destinació de l'Estat receptora de passatgers per via aèria", només per darrere de la comunitat de Madrid. Assenyala fins i tot que el 19,8% del total de turistes arribats per via aèria a l'Estat van tenir un aeroport català com a destinació.

És clar que algú podria replicar que de companyies aèries n'hi ha moltes, i no totes són de baix cost. Però és que el mateix estudi remarca més endavant que el 56% dels turistes arribats en avió ho van fer en companyies de baix cost, i que Catalunya és la segona comunitat receptora de passatgers a través d'aerolínies low cost, només per darrere de Balears. De fet, el 20% de tots els turistes arribats en línies de baix cost a l'Estat van aterrar a Catalunya. Molts d'ells, no cal dir-ho, amb Ryanair i a l'aeroport de Girona, punt aquest que va camí de no repetir-se aquest 2011.

Encara aquesta mateixa setmana, i precisament a Girona, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va defensar la seva gestió en el conflicte amb ???Ryan???a?ir sobre l'Aeroport de Girona, titllant l'estratègia de negociació de la companyia de "pedra a la sabata" i destacant que l'aerolínia s'ha negat reiteradament a asseure's amb el Govern de Catalunya. El conseller va explicar que el preacord que l'anterior Govern català tenia amb Ryanair estava subjecte a trobar el finançament necessari i que per tant l'actual Govern no està incomplint res. Per la seva banda, des del PSC se li va reclamar que no utilitzés com "excuses" la falta de diners i les dificultats de negociació i que "busqui" els set milions i mig a què està vinculat l'acord.

També la pràctica totalitat de la societat civil gironina (Ajuntament, cambres de comerç, sindicats, organitzacions empresarials, Diputació...) reclama la signatura d'aquest acord a la Generalitat, sense que de moment hagi servit de res.

El conseller va respondre a totes aquestes peticions invocant el dret de Catalunya a qüestionar-se l'acord amb Ryanair i a no acceptar les seves condicions a "qualsevol preu". En aquest sentit, Recoder va treure a col·lació una sèrie de declaracions on el portaveu socialista Joaquim Nadal, anterior conseller de Política Territorial i obres públiques, manifestava que els acords amb Ryanair no es poden dur fins a l'infinit.

A prop en pernoctacions

D'altra banda, el voluminós informe de l'Observatori toca també altres aspectes d'interès per a les comarques de Girona. Un d'ells és el de les marques turístiques de destinació. Allà es posa de manifest que la marca Costa Brava està ben lluny de la marca Barcelona pel que fa al nombre de turistes que s'allotgen als hotels: els hotels de Barcelona reben el 42,2% dels turistes que arriben a Catalunya i els de la Costa Brava, el 19%. Però curiosament aquestes xifres no es tradueixen en similars percentatges de pernoctacions (que és la dada que interessa als hotelers, ja que lògicament en depenen els seus ingressos), que estan molt més properes entre les dues marques: els hotels de Barcelona assoleixen el 34,5% de les pernoctacions totals de Catalunya, i en canvi els de la Costa Brava el 22,7% d'aquest total. La diferència, menor que en el número de clients totals, s'explica perquè l'estada mitjana és superior al litoral gironí (3,4 dies) que a la ciutat de Barcelona (2,4 dies).

De tota manera, una dada indica que les coses poden canviar, ja que mentre el total de pernoctacions als hotels de la Costa Brava va créixer l'any passat un 3,5%, als de Barcelona va augmentar un 25,2%. No és descartable que segons com evolucioni el conflicte amb Ryanair, les diferències es continuïn escurçant aquest any encara amb més força.