Avui, els molls del port comercial de Palamós tindran un visitant de color blanc, quatre Pals i 134 metres d'eslora: el Wind Star. No és la primera vegada que visita el port de Palamós, doncs la seva primera escala fou al maig de 2007, com ja va recollir puntualment Diari de Girona, però sí que és el primer cop que ho fa en aquesta temporada de creuers de 2013.

La història de la companyia Windstar Cruises, propietària d'aquest i dos vaixells més de característiques similars (al 2014 tindrá un quart, tot i que de motor), es remunta a mitjans dels vuitanta, quan un grup inversor va tenir la visió d'oferir una alternativa als creuers convencionals o als "resorts" de vacances que s'estaven posant de moda en aquella dècada del segon gran boom turístic. La idea principal fou oferir una mena de retorn al passat, tot oferint els avantatges tècnics del final del segle XX, és a dir, navegar a vela, amb tots els seus beneficis, però alhora amb la comoditat de fer-ho d'una manera absolutament actualitzada i informatitzada.

La companyia va encarregar el vaixell a la Societé Nouvelle d'Ateliers et Chantiers a Le Havre, França, que va rebre l'encàrrec al seu moment amb molta il·lusió però una mica d'estranyesa doncs es tractava del primer veler que li encarregaven en seixanta anys. Aquest vaixell té una eslora de 110 metres al nivell de l'aigua i 134 des dels seus extrems de proa i popa. Comparat amb els creuers actuals, el Wind Star és un vaixell directament petit. Fent comparacions, per exemple, amb el famós Queen Mary 2, aquest només fa un 10% del pes del gran pailebot anglès de la Cunard. La seva petitesa comparada no implica, ni de lluny, cap incomoditat, sinó una manera diferent de concebre els viatges que, tal com diu la companyia, és a 180 graus de la resta d'experiències marítimes que els viatgers poden viure.

El fet que el Wind Star sigui considerat oficialment com un motoveler, ja marca una diferència d'entrada. Dels seus quatre pals de 62 metres d'alçada surten sis veles, que ocupen una superfície de 2.200 metres quadrats, però lluny de les típiques imatges d'esforç de desenes de mariners alçant les veles amb el vent, un sistema totalment automatitzat fa aquesta missió en només 120 segons. Així, tan bon punt bufa el vent i a discreció del capità, el vaixell aprofita per navegar a vela apagant els motors de propulsió, si aquest és suficient; si no, ho fa d'una manera mixta; i en el cas que aquest fenomen sigui absent, es poden acomplir els horaris fent navegació 100% a motor, com quan s'entra a port, sempre amb les veles abaixades i amagades.

A bord, hi ha pràcticament un tripulant per cada passatger. Els oficials són de la UE, els caps dels serveis hotelers són americans i europeus, i els mariners i encarregats de la resta de serveis són filipins i indonesis. El vaixell disposa de 73 cambrots, tots amb vista a l'exterior, amb dos ulls de bou clàssics. Un és especial, anomenat "suite de l'armador", amb una mica més d'espai que la resta, única característica que la diferencia, perquè pel que fa a comoditats, totes porten com a equipament una pantalla de TV de plasma, DVD i CD, sistema de so de la marca Bosé, minibar que és contínuament reomplert, connexió wifi, o productes de bany de les primeres marques, com ara L'Occitane. A la resta del vaixell els serveis són els mateixos i, a més, s'ofereixen serveis d'esports, préstec d'ordinadors personals, música (CD i Ipods), jocs i qualsevol caprici que se li pugui acudir al client.

Pel que fa a la gastronomia a bord, aquesta torna a ser un dels punts forts del vaixell: tots els passatgers caben al mateix temps al menjador principal, on no hi ha horaris establerts ni taules reservades, per possibilitar que tothom dini amb qui vulgui o no. D'altra banda, es pot esmorzar i dinar a l'exterior, opció que pot ser que agafin alguns dels viatgers mentre el Wind Star estigui amarrat al moll de ponent de Palamós.Com és habitual, la companyia fa recomanacions als seus passatgers sobre elport d'escala: sobre Palamós, Windstar recomana conèixer el centre de la vila, aprofitar per fer un dia de sol i mar a alguna de les sets platges de la zona i inclús recomana una visita de tarda a la subhasta del peix o el museu de la pesca. A banda d'això s'han preparat diverses excursions a Girona capital, la Bisbal i Peratallada o una combinació de Girona, Figueres i l'inevitable Museu Dalí.

L'actual viatge està sent curt en distància però intens en visites pels passatgers, bona part d'ells nord-americans que van salpar des de Niça el pasat 13 de juliol. Al llarg d'aquests dies han passat per Canes, la petita vila de Sanary Sur Mer, Marsella, Sete, Port Vendres, al Roselló i finalment avui a Palamós. Demà el vaixell acabarà el seu viatge a Barcelona, des d'on tornarà a fer mateix trajecte, amb nous passatgers, pero a l'inversa, i aixi, el Windstar passarà de nou pel port demà passat. Els creuers tornarán a l'agost amb sis escales, de les que la primera, el dia vuit, serà doble, amb el Seabourn Quest i el Crystal Harmony.