L'enginyer aeronàutic de Girona Marc Chicharro és coneixedor dels Airbus després d'haver estat treballant a la planta de Sevilla i també tres anys a Tolosa de Llenguadoc, on treballava en el departament d'assaig en vol. Chicharro es mostra sorprès que no hi hagués avís d'emergència i considera que la hipòtesi més probable és una despressurització de la cabina. Explica que la davallada forma part del protocol d'emergència i que amb l'oxigen de les mascaretes hi ha temps suficient per arribar a una alçada on es pugui respirar i aconseguir evitar un final amb conseqüències tràgiques. Confia que l'aparició de les caixes negres permetrà concretar amb detall tot el vol i saber-ne les causes.

Segons el que s'ha explicat fins ara l'avió va començar a caure poc després d'estabilitzar-se als 38.000 peus. Té alguna relació amb la conducció automàtica?

No. El pilot automàtic s'activa un cop s'ha acabat l'enlairament. És control aeri qui et marca les pautes d'alçada. El més probable és que a aquesta alçada es produís una despressurització.

I això és el que va provocar la caiguda durant deu minuts?

Bé, no és una caiguda. És una maniobra per fer descendir l'avió a una alçada on hi hagi una atmosfera respirable. A fora hi ha una pressió molt baixa i a dins una pressió molt alta. Quan hi ha una despressurització es fa irrespirable l'interior de l'avió. Per això cauen les mascaretes d'oxigen. Hi ha oxigen per almenys entre deu i quinze minuts. És temps suficient per assolir una alçada on es pugui respirar i crec que és la maniobra que es va fer. Aquest descens ràpid permet que una despressurització no tingui per què acabar en unes conseqüències tràgiques.

Llavors si es va fer la maniobra com és que no es va utilitzar la ruta d'escapament.

No ho sé. El més estrany de tot és que no hi va haver cap avís d'emergència.

Podria ser que hi hagués un avís d'emergència però que no s'escoltés?

Per poder, pot ser tot. Però és altament improbable. Jo diria que gairebé impossible. Les caixes negres ho aclariran.

De moment només han trobat la caixa que enregistra les converses. Serà suficient?

Pot ser suficient. La caixa negra de les converses enregistra tant el micròfon de les ordres com el so ambient de la cabina. Si no hi ha la caixa de dades, però la conversa deixa clar el que ha passat i les converses de la tripulació són clares, es pot saber què ha passat. Seria important tenir la segona caixa, la que enregistra les dades dels sensors perquè es podrà simular perfectament el vol i saber què va causar l'accident.

És l'antiguitat de l'avió un factor de risc?

No. L'Aviació Civil marca una normativa i els avions han de fer unes revisions que fan que l'aparell estigui en perfecte estat per volar sempre. De fet, una de les revisions consisteix a desmuntar per complet l'aparell i tornar-lo a muntar per revisar-lo totalment.