Ryanair ha anunciat un ERO per retallar fins a un 33% la jornada laboral al seu personal de terra a l'aeroport de Girona-Costa Brava. La companyia irlandesa ja ha comunicat la intenció de presentar l'ERO al comitè i ara s'obre un període de consultes de quinze dies abans l'expedient no sigui un fet. La mesura afectarà els 25 treballadors que Ryanair té a l'equipament de Vilobí d'Onyar, que s'encarreguen dels serveis de «handling» de l'aerolínia. El sindicat UGT ja ha avançat que s'oposa frontalment a l'ERO i que el considera «una aberració». Sosté que l'únic objectiu de Ryanair és aconseguir que la gent plegui de manera voluntària i que la retallada de rutes no justifica aquest expedient, ja que les jornades es podrien mantenir repartint torns de feina al llarg de l'any.

D'aquesta manera, l'expedient de regulació d'ocupació que vol tirar endavant Ryanair a l'aeroport de Girona afectarà els empleats de «handling» de forma permanent; és a dir, que se'ls retallarà la jornada laboral per sempre. Es tracta dels treballadors que s'encarreguen de carregar i descarregar les maletes dels avions, entre altres funcions. Abans aquesta plantilla depenia de Lesma Handling, que és una empresa subcontractada per Ryanair. Tot i això, l'any passat l'aerolínia irlandesa va prescindir dels serveis de Lesma i llavors la companyia va assumir el personal.

Ryanair ha anunciat l'ERO just a les portes de l'inici de la temporada d'estiu a l'aeroport de Girona. L'aerolínia justifica l'expedient per la nova retallada de rutes que ha aplicat a Vilobí d'Onyar. Dels 25 treballadors afectats, a una vintena els preveu retallar fins a un terç de la jornada laboral mentre que als altres cinc restants un 22%. La companyia va donar a conèixer dijous la seva intenció al comitè. Ara s'obre un període de consulta de 15 dies entre les parts abans l'ERO no sigui un fet. El sindicat UGT, que representa la plantilla, ja ha anunciat que s'oposa a l'expedient perquè el considera «una barbaritat».

El vicesecretari de Serveis per a la Mobilitat i el Consum (SMC) de la UGT a Girona, Joan Muntada, assenyala que l'ERO «en cap cas està justificat» i considera que l'únic objectiu de Ryanair és intentar aconseguir que la gent abandoni la feina de forma voluntària. «És un exemple més de la política agressiva; volen que la gent marxi perquè no podran resistir amb un 33% menys de salari», explica Muntada. També el portaveu de la UGT subratlla que, si Ryanair necessités contractar algú més endavant, «el conveni de handling estableix que aquesta persona cobraria menys que la resta els dos primers anys».

«Ens han menystingut»

Muntada també critica que Ryanair ha «menystingut» la proposta que va presentar la plantilla de terra de l'aeroport de Girona per ajustar horaris. Una fórmula que porta aplicant des de fa tres anys i que passa per reduir jornades a la temporada d'hivern -quan hi ha menys vols-, mentre que fer més hores del compte a l'estiu (arribant a fer fins a un 20% més de jornada).

«D'aquesta manera, reajustant els temps de treball, al llarg de l'any s'equilibren les hores», assegura Muntada. «Ara, però, Ryanair ni tan sols estudia aquesta possibilitat, sinó que ens planta un ERO de reducció permanent de la jornada damunt la taula», critica el vicesecretari. Dimarts i dimecres vinent, el 29 i el 30 de març, la plantilla de Ryanair a l'aeroport de Girona es reunirà per redactar un contra informe a la proposta de la companyia. «Ens oposarem a l'ERO», assegura Muntada. Els treballadors tampoc descarten engegar mobilitzacions contra la decisió de l'aerolínia. La UGT diu que, arran de les retallades de Ryanair a Girona, la plantilla de handling s'ha reduït més d'un 80% els últims cinc anys, perquè s'ha passat dels 150 empleats als 25 actuals.