11 de abril de 2017
11.04.2017

Jordi Xuclà: «Els pressupostos de l'Estat preveuen ajornar la realitat»

El PDeCAT lamenta que no es desencallin més trams de l'N-II i critica "operacions de maquillatge" com destinar 10 milions a la reforma del Parador d'Aiguablava

11.04.2017 | 14:20
El senador Joan Bagué i el diputat al Congrés Jordi Xuclà

El diputat del PDeCAT al Congrés Jordi Xuclà ha criticat les inversions que preveu fer l'Estat a Girona el 2017. Segons assegura, es tracta d'uns pressupostos que preveuen "ajornar la realitat". "Són un intent de distreure i no afrontar el mal crònic que pateix Girona, només ens ofereixen cures pal·liatives", ha lamentat. Xuclà denuncia la lentitud amb què es desenvolupen les obres a l'N-II i posa d'exemple el tram Maçanet-Sils (de 4,7 km), on l'Estat fa catorze anys que hi destina una partida. El diputat posa de manifest que hi ha obres compromeses -i que fa anys que el territori espera- que no apareixen als pressupostos com l'Arxiu Provincial, el desdoblament de l'A-26 entre Figueres- Besalú o l'eix pirinenc. Per contra, critica que l'Estat pressuposti 10 MEUR per remodelar el Parador d'Aiguablava, un "hotel públic" creat en època franquista.

El PDeCAT ha valorat els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) a la demarcació de Girona. Segons la previsió del govern espanyol, la demarcació rebrà 130,62 milions d'euros (MEUR). Algunes de les inversions més importants van a infraestructures. Per exemple, es preveu destinar 39,3 MEUR en obres i projectes a l'N-II, la majoria als dos trams on les màquines ja hi treballen (Sils-Maçanet i Medinyà-Orriols).

El diputat al Congrés per Girona ha assegurat que l'Estat intenta "distreure" i "ajornar la realitat" amb aquesta planificació. Segons Xuclà, Girona pateix "una malaltia crònica" pel que fa a inversions de l'Estat i, per contra, assegura que l'executiu de Mariano Rajoy pretén corregir-ho "amb cures pal·liatives".

Com és habitual, el blanc de les crítiques és el desdoblament de l'N-II. Xuclà ha recordat que l'Estat fa molts anys que s'arrosseguen trams sense executar. Per exemple, en el tram Maçanet-Sils (de 4,7 km) l'Estat fa catorze anys que hi destina una partida.

El diputat lamenta que no hi ha inversió per desencallar els trams del nord i que l'Estat, a més, ha deixat de banda d'altres infraestructures reclamades des del territori. Algunes d'aquestes són l'eix pirinenc o el desdoblament de la futura A-26 entre Figueres i Llançà, entre d'altres.

Crítiques a la partida de 10 MEUR per al parador d'Aiguablava

En canvi, Xuclà posa de manifest "l'operació de maquillatge" dels comptes públics ja que es preveuen 10 MEUR per remodelar el Parador d'Aiguablava, a Begur (Baix Empordà). Segons recorda, la xarxa de paradors es va crear en època franquista pel llavors ministre Manuel Fraga. "Estem a l'abril del 2017 i l'Estat ens diu que invertirà 10 MEUR en un hotel públic, rodejat d'hotels privats en una destinació madura com la Costa Brava", valora Xuclà, que considera que invertir en un "hotel públic és com si es tractés d'una república soviètica".

Per tot plegat, ha anunciat que prepararan esmenes i que les volen redactar d'acord amb el criteri dels ajuntaments i les necessitats de cada municipi. Per això, ja han iniciat converses amb diferents consistori per conèixer la seva opinió.

Celebren que es desencalli el baixador a l'aeroport

D'altra banda, Xuclà ha celebrat que el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, hagi anunciat aquest dilluns que desencallaran el projecte de fer un baixador del TAV a l'Aeroport de Girona. Com que les vies són titularitat d'Adif, cal que se signi un conveni entre Estat i Generalitat per tal que pugui es executar l'obra (el projecte l'ha redactat la Generalitat, que també el pagarà).

Xuclà ha recordat que fa anys que defensen que és una obra "estratègica" i que farà que l'aeroport de Vilobí d'Onyar (Selva) sigui el primer del sud d'Europa que estigui connectat amb l'alta velocitat.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema