La preinscripció dels ensenyaments de segon cicle d'educació Infantil, Primària i Secundària obligatòria es podrà realitzar del 13 al 24 d'abril, segons el Departament d'Ensenyament va indicar ahir. Així, la preinscripció s'ha endarrerit gairebé un mes respecte de l'habitual i ho ha fet en plena polèmica per si el formulari inclourà o no una casella per tal que les famílies puguin triar la llengua vehicular en què volen que estudiïn els seus fills entre el català actual o el castellà.

A més, el ministre d'Educació i portaveu del govern espanyol, Iñigo Méndez de Vigo, ja va assenyalar durant el Consell de Ministres celebrat el 23 de febrer que l'executiu no té «necessitat de prendre decisions ràpidament» ja que la preinscripció per al curs que ve s'havia endarrerit fins a l'abril. La mateixa setmana, el Govern de la Generalitat, intervingut per l'article 155 de la Constitució, va anunciar que la preinscripció s'endarreria un mes per la demanda reiterada de diferents sectors de la comunitat educativa.

El Departament d'Ensenyament va indicar que el fet de començar la preinscripció més tard en relació al curs anterior, a banda de reduir el calendari, també permetrà disminuir les incidències causades per peticions d'alumnes nouvinguts o altres que es trobin en situacions de canvis com, per exemple, canvis de localitat de residència. En comprimir el període, segons va apuntar la Conselleria, part d'aquestes situacions es resoldran de manera ordinària i ja no s'hauran de tractar com a sol·licituds presentades fora de termini.

La reducció del procés no afecta a la durada del termini de preinscripció escolar -que es manté amb aproximadament els mateixos dies que l'any passat-, ni tampoc al de matriculació de les famílies.

El Departament d'Ensenyament de la Generalitat va destacar, mitjançant un comunicat de premsa, que aquesta reducció del calendari s'ha pogut dur a terme en bona part gràcies als nous programes informàtics de registre d'alumnes, de gestió d'admissió d'alumnes i de gestió administrativa i econòmica de centres, ja que han comportat una major integració de dades així com una automatització del seu tractament, que ha permès l'optimització d'alguns dels processos de preinscripció.