El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat va presentar dilluns una nova via de promoció de la marca «Peix de llotja» que es va iniciar fa tres anys amb la voluntat de promocionar el peix de les costes catalanes, un producte de qualitat i quilòmetre zero que no sempre és conegut pels clients. El projecte va iniciar-se el 2015, però la novetat d'enguany és que es vol arribar al consumidor general, després d'haver-ho fet als pescadors, als mercats i llotges, i als clients més habituals a partir de diverses iniciatives. L'eslògan de l'actual campanya és «Assenyala'm, soc garantia de proximitat» i pretén difondre's durant 15 dies en els espais publicitaris de les ràdios i els diaris, tant escrits com digitals, del país.

Els pescadors surten al mar quasi tots els dies de la setmana per pescar determinades espècies locals que en caure la tarda arriben a les llotges i peixateries dels municipis, i s'ofereixen al client també durant tot l'endemà conservant la frescor que les caracteritza, «un valor que no és homogeni de tot el peix que mengem, perquè hi ha productes de pesca que venen de llocs molt més llunyans», puntualitza la cap del Servei de Foment d'Estructures Pesqueres de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims del Departament d'Agricultura, Itziar Segarra. La mateixa explica que la marca «Peix de llotja» va iniciar-se fa tres anys a través de la creació d'unes etiquetes per indicar el peix d'origen local, uns fulletons informatius i unes visites a diversos mercats municipals. El segon any de la iniciativa es va optar per editar uns punts de llibre que es van lliurar per Sant Jordi a les llotges i a les peixateries per reforçar el reconeixement de l'etiqueta als clients immediats. L'any passat es va llegir un manifest a la Fira Alimentària «per reivindicar que tenim una pesca del dia de gran valor i patrimoni», ressalta Segarra, afegint que la intenció d'enguany és difondre el missatge a través dels mitjans «amb el desig d'arribar a la televisió».

Principals objectius

Una de les finalitats del projecte és «oferir al consumidor la màxima informació perquè faci una compra intel·ligent, tenint en compte el valor de qualitat i la garantia de frescor d'un producte local que, a més, enforteix el nostre sector primari», subratlla Segarra, qui assegura que tenim un munt de producte pesquer molt bo i no gaire car, ja que si no té demanda, està a baix preu. Amb les etiquetes, es volen donar a conèixer algunes espècies perquè la gent s'atreveixi a provar-les. Un altre argument per a Segarra és que «menjar peix no només és una pràctica saludable, sinó tota una experiència gastronòmica arrelada al nostre territori». L'experta recomana «anar a comprar peix sense llista i adquirir el que està de temporada, un punt a favor que esdevé molt bo per a la butxaca».