Ryanair i els sindicats (USO, SITCPLA i SEPLA) han iniciat aquest dimarts les negociacions de l'ERO que pot afectar les bases de Girona, Tenerife, Gran Canària i Lanzarote a Madrid.

La delegada sindical d'USO a Girona, Lydia Arasanz, ha explicat que amb la trobada inicien el procés de consultes, que pot trigar com a màxim un mes, i ha esperat que l'empresa concreti els motius del procés de tancament i el nombre d'afectats, que ells calculen que poden ser uns 512.

Arasanz ha assegurat que tenen «moltes ganes de negociar» i ha esperat que el procés finalitzi sense acomiadaments. Ha avançat que si es tanquen bases demanaran recol·locar els treballadors d'aquestes en unes altres.

Arasanz ha esperat que la companyia aporti tota la informació sobre l'ERO i en especial que concreti quantes persones es poden veure afectades per aquest procés. «Nosaltres el que esperem és que els acomiadaments siguin zero», ha declarat.

En cas que no vegin clars els motius esgrimits per la companyia per al tancament, faran ús de la via legal. Sobre si tenen previst fer més vagues, Arasanz ha dit que s'hauria de valorar i que, en tot cas, faran «ús de les armes legals perquè compleixin la legislació espanyola».

L'inici de la negociació de l'ERO es produeix després de diverses jornades de vaga convocades pels sindicats en protesta pel tancament de bases que no han tingut pràcticament cap repercussió, a causa d'uns serveis mínims que USO, Sitcpla i Sepla han considerat «abusius». Els tripulants de cabina (TCPs) van protagonitzar deu jornades de vaga al setembre, de les quals quatre van coincidir amb les cinc dutes a terme pel col·lectiu de pilots.

Els representants sindicals dels TCPs de les quatre bases afectades han estat citats per Ryanair a aquesta primera reunió sobre el procés d'acomiadament col·lectiu anunciat a l'agost, i la companyia preveu aportar-hi la documentació requerida i començar la negociació per minimitzar la pèrdua de llocs de treball.

Ryanair assegura que els ajustos que durà a terme a Espanya i altres mercats europeus en els quals opera es deuen al retard en els lliuraments del Boeing B737 MAX, model que està suspès després dels accidents mortals d'Indonèsia i Etiòpia, i la companyia espera començar a rebre'ls, finalment, a partir de febrer o març del 2020.

Segons la companyia, els costos laborals a Espanya són més competitius, probablement en un nivell similar a Polònia o Malta, que a mercats més cars com el del Regne Unit, Escandinàvia o Alemanya.

En paral·lel, la companyia de baix cost està negociant amb els sindicats el primer conveni col·lectiu, per la qual cosa va celebrar la setmana passada una reunió amb el Sepla.