L'Agència de Salut Pública de Catalunya assenyala que cal millorar la presència de fruita fresca de temporada i proximitat a les escoles gironines, ja que un 33% dels centres no en serveixen entre 4 i 5 vegades a la setmana a les postres. Així mateix, indica que ha de millorar la presència de llegums en els menús, on un 10% de les escoles en donaven en menys freqüència de la recomanada. Cal esmentar també que un 34% de les escoles serveixen més carn vermella i processada de la recomanada, i un 28% més pasta i un 15% més postres dolces de les recomanades. Tanmateix, s'ha detectat un compliment de més del 94% en la freqüència recomanada de verdures i hortalisses, peix i lactis.

Durant l'inici del curs 2019-2020, des de l'Agència de Salut Pública de Catalunya es van revisar, a la Regió Sanitària de Girona i en el marc del Programa de Revisió de Menús Escolars, les programacions de menús de 100 escoles. Aproximadament, cada tres cursos escolars es revisen les programacions de menús de totes les escoles de la Regió (319 centres educatius amb menjador).

Marge de millora

També es van poder realitzar 11 informes a escoles recollint la valoració sensorial del menú i, del funcionament del menjador a partir de les enquestes realitzades a l'alumnat i als monitors/es del menjador. Entre d'altres, cal ressaltar que l'alumnat valora amb un aprovat el dinar de l'escola, per tant hi ha força marge de millora, nota inferior a la dels tècnics/ques de l'ASPCAT que també varen degustar i avaluar el menú i les característiques del menjador.

Entre d'altres aspectes, es valora la temperatura del menjar servit, la textura, la consistència, el gust, l'olor, la presentació dels plats, etc. Cal esmentar que en el 91% dels menjadors els tècnics/ques consideren que hi ha soroll, que resulta molest en el 51% i molt molest en el 19%; també que un 18% de l'alumnat entre 10 i 12 anys manifesta que l'obliguen a menjar quan no s'acaba el plat, i un 58% diuen que pacten amb el monitor/a menjar-ne una quantitat i deixar-ne una altra. Les guies de referència actuals aconsellen permetre que l'infant mengi seguint la seva sensació de gana i sacietat, evitant així haver d'insistir o forçar perquè s'acabi el plat, i treballar en l'aprenentatge de la decisió de la quantitat que vol en el plat per evitar el malbaratament alimentari.

El passat mes de juny es va presentar la nova edició de la guia de «L'alimentació saludable en l'etapa escolar, guia per a famílies i escoles, edició 2020» de l'ASPCAT en la qual s'han actualitzat tant recomanacions alimentàries i dietètiques per als infants com aspectes vinculats a la sostenibilitat mediambiental de l'alimentació, entre d'altres.

En la revisió i consens d'aquesta guia hi han participat 55 professionals de 40 entitats diferents (departaments de la Generalitat de Catalunya, universitats, municipis, societats científiques, associacions de famílies d'alumnes, col·legis professionals, associacions de persones afectades per algun trastorn, etc.).

La guia facilita informació, eines i recursos a les famílies, centres educatius i als serveis de restauració escolar per tal de preparar acuradament les planificacions dels àpats i alhora promoure hàbits alimentaris saludables i sostenibles.