Olot rep 1,5 milions d’euros dels Fons Next Generation per dinamitzar i enfortir el comerç

Es tracta d'un dels quatre projectes que s'han concedit a Catalunya

L'alcalde d'Olot, Pep Berga, a la compareixença d'aquest matí

L'alcalde d'Olot, Pep Berga, a la compareixença d'aquest matí / Ajuntament d'Olot

Redacció

L'Ajuntament d'Olot ha aconseguit una subvenció dels Fons Next Generation EU que permetrà potenciar el comerç de proximitat i el Nucli Antic. Des del consistori asseguren que és un dels quatre projectes que s'han concedit a Catalunya i que «es troba entre els més ben valorats i amb una de les aportacions econòmiques més importants».

Durant el setembre del 2022 l'Ajuntament d'Olot va presentar-se a la convocatòria d'ajuts de la Secretaria d'Estat de Comerç per l'enfortiment de l'activitat comercial en zones turístiques, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea mitjançant els Fons Next Generation EU. Finalment, en el mes de juliol, es van donar a conèixer les valoracions i seleccions. El projecte 'Dinamització comercial, turística i urbana d'Olot, des del centre històric' «ha estat un dels millors valorats, amb l'aportació econòmica més rellevant» han declarat des del consistori a la compareixença d'aquest matí. A més, també han explicat que engloba prop de 300 comerços, s'organitza en quatre eixos principals i inclou 18 projectes.

L'objectiu de la iniciativa és millorar la competitivitat i modernització del sector potenciant el caràcter i les singularitats del comerç local olotí. Les actuacions es focalitzen a l'eix de la Plaça Mercat i el Museu de la Garrotxa fins a la plaça del Carme per aconseguir que esdevingui un pol d'atracció per a la dinamització del centre històric. Amb aquest plantejament l'ajuntament vol revalorar el patrimoni, dinamitzar els comerços i gestionar la implantació de nous negocis millorant la competitivitat, la innovació i promovent la modernització del comerç de la ciutat i l'atractiu turístic del centre històric afavorint un desenvolupament econòmic sostenible, la regeneració urbana i la cohesió social de la ciutat.

Per això els quatre eixos principals del projecte són: la millora de la via pública, la digitalització del sector comercial, l'augment de la sostenibilitat i economia circular al comerç de la ciutat, el Mercat d'Olot i formació per als comerciants. En concret, entre les actuacions que s'han aprovat, s'inclouen mesures per a la digitalització i difusió del sector comercial amb una guia digital de suport al comerç, campanyes de difusió comercial i turística de la ciutat i la creació d'una plataforma digital d'anàlisis de dades que ajudi a conèixer els usos dels consumidors i permeti adaptar l'oferta a les necessitats actuals.

A més, també s'inclouen mesures de millora d'eficiència energètica, millora del reciclatge, estalvi energètic, optimització de recursos i reducció de consums. Així mateix, el projecte preveu l'assessorament energètic a comerciants del centre històric, entre altres.

La iniciativa també comprèn intervencions integrades de millores a la plaça Móra i als carrers Antoni Llopis i Hospici; dues de les vies més importants d'entrada al centre històric. Destaquen la proposta de conversió a plataforma única del carrer Hospici, donar una segona funcionalitat artística a les finestres del Museu de la Garrotxa; substituir les il·luminaries actuals per tecnologia LED, plantació d'arbrat, instal·lació de nou mobiliari urbà, activar locals comercials que actualment no s'utilitzen i dinamitzar els que ja estan operatius.

Des de l'ajuntament asseguren que les actuacions previstes també donen resposta a objectius marcats al PIAM del Nucli Antic. Per exemple la restauració de la font de la plaça Móra; així com la creació d'un espai de descans al seu voltant, la reparació del paviment; la millora de la il·luminació viària i comercial i la regeneració i activació del sector comercial.