El Visa Pour l'Image de Perpinyà ha anunciat que no exhibirà enguany les fotografies guanyadores del World Press Photo. El seu director, Jean François Leroy, ha pres la decisió després que el prestigiós premi hagi retirat un guardó a Giovanni Troilo per frau. Per exemple, una de les fotografies es va fer a un altre barri de Brusel·les. La polèmica suscitada entre els professionals arran d'aquest i d'altres guardons ha portat el certamen a prendre aquesta "dolorosa decisió". Leroy ha criticat no només aquesta fotografia sinó també d'altres. "Els fotoperiodistes que defensem no recorren als seus cosins per fornicar en un cotxe o il·luminen amb flash la cara d'un soldat a l'Iraq", escriu al seu Facebook.

Després d'anys d'exposar els guanyadors del World Press Photo, Perpinyà no exhibirà aquest setembre les fotografies d'aquest prestigiós premi. La decisió arriba després de setmanes de polèmica al voltant d'unes fotografies premiades en la categoria de 'Problemàtiques contemporànies'. Diversos fotoperiodistes van criticar el premi perquè sospitaven que darrera de les imatges hi havia muntatges. La sèrie també va aixecar la ira de l'alcalde de la ciutat, Paul Magnette, que va acusar l'autor de deformar la realitat i insultar els veïns de Charleroi i el fotoperiodisme.

A les imatges apareixen, per exemple, dos joves practicant sexe enmig d'un aparcament (l'autor diu que és habitual que hi hagi 'voyeurs' i intercanvi de parelles) i també d'altres escenes decadents relacionades amb la violència o els problemes psiquiàtrics. En una de les imatges es veu com un pintor treballa amb models nues i evoca una escena de canibalisme.

World Press Photo ha justificat que retira el premi al fotògraf italià Giovanni Troilo perquè ha descobert que una de les instantànies no ha estat presa a Charleroi sinó a un barri de Brusel·les, un fet que incompleix de manera flagrant les bases del concurs.

La justificació del Visa

El director del Visa Pour l'Image ha assegurat que és una "decisió dolorosa" no exposar els guanyadors -reconeix que hi ha bones fotografies entre els guardonats- però assegura que hi ha una contradicció entre els valors del fotoperiodisme que ells defensen i el que el World Press Photo ha premiat en alguna ocasió.

"Els fotoperiodistes que nosaltres defensem no són aquells que recorren als seus cosins perquè forniquin dins un cotxe. Els fotoperiodistes que nosaltres defensem no afegeixen un flash a un vehicle militar per donar més llum a la cara d'un soldat a Iraq. Els fotoperiodistes la feina dels quals estem orgullosos de presentar no demanen a qui fotografien que es tregui la samarreta i els il·luminen en un estudi perquè semblin una pintura alemanya. Tampoc il·lustrarien la caixa de pastilles d'un pacient amb Alzheimer per parlar de l'excés de medicaments receptats pels psiquiàtrics", són algunes de les frases que Leroy escriu al seu Facebook per justificar la decisió.

El director del Visa assegura que Troilo és "un artista, potser fins i tot amb talent" però considera que no encaixa amb la visió del fotoperiodisme que ells tenen. Leroy lamenta que la resta de "fotoperiodistes de veritat" que han estat premiats no puguin tenir el reconeixement al Visa per "l'obstinació estúpida" d'haver mantingut la polèmica.