L'Associació de Directors d'Art Contemporani d'Espanya (ADACE) va expressar ahir la seva reprovació a la censura, en relació amb la cancel·lació inicial de l'exposició La bèstia i el sobirà del MACBA, però va donar suport al director del museu barceloní, Bartomeu Marí, per haver rectificat.

En un comunicat fet públic per ADACE, els directors d'art contemporani van elogiar la trajectòria de Bartomeu Marí, soci d'ADACE, "sempre compromesa amb la defensa de la llibertat als museus i centres d'art, no només a través de les accions que, com a president del Cimam, ha impulsat durant aquests últims anys, sinó especialment com es desprèn de les pròpies activitats i exposicions realitzades al MACBA, de les quals aquesta exposició és un exemple".

Segons el parer d'ADACE, "la crisi d'aquests dies revela les enormes dificultats amb què s'enfronten els gestors de centres d'art contemporani a l'hora de desenvolupar projectes que no estiguin condicionats per les indústries de la cultura o directament pels interessos econòmics o partidistes". Per això, aquest col·lectiu va assenyalar que és imprescindible "reivindicar el museu com un lloc públic de reflexió i de debat, que pertany a tothom, que pugui abordar críticament la realitat des de qualsevol punt de vista".

La polèmica d'aquests dies dóna un nou argument a "la imperiosa necessitat de dotar d'autonomia real els nostres centres d'art i de fórmules de govern que els posin al servei de la societat". El MACBA va obrir dissabte al públic l'exposició que inclou l'obra de la polèmica, Not dressed for conquering, de l'austríaca Ines Doujak, en la qual apareixen en una escena sexual una figura que al·ludeix a Joan Carles I, després de tres dies de polèmica per l'anunciada retirada de la mostra per part del director del museu, Bartomeu Marí, qui divendres va reconsiderar la seva decisió.

Decisió sobre la direcció

Malgrat la inauguració de l'exposició, la crisi interna al MACBA seguirà oberta, almenys, fins a la reunió prevista per avui, de la comissió delegada del Consorci del museu. En aquesta trobada, les institucions que integren el Consorci, la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, el Ministeri de Cultura i la Fundació MACBA, hauran d'adoptar una decisió sobre la direcció del museu després que Bartomeu Marí posés el seu càrrec a disposició del consorci en la mateixa carta oberta feta pública dissabte.

Valentín Roma, un dels comissaris de la mostra i conservador en cap del MACBA, va reclamar per a La bèstia i el sobirà "el mateix protocol de presentació davant els mitjans de comunicació que la resta d'exposicions de la temporada" i va assenyalar que l'obra en discussió, "fonamental per entendre el discurs de l'exposició, és una caricatura de qualsevol expressió del poder sobirà".

La bèstia i el sobirà, que s'exhibirà fins al 30 d'agost, explora com les pràctiques artístiques contemporànies qüestionen i desfan la definició occidental i metafísica de la sobirania política a través d'obres dels artistes internacionals més rellevants dels últims quinze anys.

El dibuix, la pintura, la instal·lació, la investigació artística, la fotografia, el vídeo o la performance posen en qüestió els llocs que fins ara han estat entesos com a seus de la sobirania: allò sagrat, l'estat-nació, les institucions modernes, la masculinitat, allò humà o l'autonomia individual.