simpatia i passió, vet aquí els dos trets definitoris dels treballs del Peio Pascual (1929 - 2016). I un incontenible devesall de recursos pictogràfics, inquietants i punyents, subconscients emmagatzemats -direm- a través de l'experiència patologista en clau dels múltiples registres de dues o tres generacions de metges rurals de poble, com li agrada de dir a en Peio. Enric Marquès.

No és la primera vegada, ni serà la darrera, que ens apropem per escriure sobre la nostra fascinació: per la plural i inquietant personalitat i obres pictòriques de l'exmetge, poeta i pintor de Llagostera. El motiu és la seva passada exposició a la sala Fita de la Casa de Cultura de Girona, amb obres seleccionades pel crític d'art Sebastià Goday.

Des de fa més de trenta anys sóc vell amic, visitant i admirador de la Casa de Cultura i dels dibuixos, pastels i olis de l'inclassificable i genial creador llagosterenc, que ens fou presentat per un artista i intel·lectual gironí com va ser l'Enric Marquès.

Què podem tornar a repetir sobre en Peio? Un gran «homenot» tan proper del tarannà i la rauxa de Josep Pla. Avui ens limitarem a parlar un cop més d'aquests extraordinaris rostres, pintures de factura expressionista, hereus del vell Josep M. Sucre, Saura, Dubufet i Ponç.

Iniciem la crítica amb el gran cap de pintura acrílica exposada al vestíbul de la Casa de Cultura de Gernica, realitzada en una visita a aquesta població basca on celebraven el trentè aniversari del bombardeig alemany que va patir. En Peio en menys de dues hores pinta la seva obra més espatarrant en tons blancs, negres i algun toc vermell.

Tot i que aquesta pintura no està exposada a Girona, és la peça cabdal on surten totes les seves inquietants obres. És evident que ens hauria agradat que en Peio hagués pogut exposar més pintures de diferents tècniques i dimensions. De totes maneres és molt encertada la ?miniexposició dels trenta rostres, on dominen les tècniques dels pastel, carbó, sanguina, on en Peio n'és un virtuós per la seva sensibilitat, matisació, originalitat i fantasia.