El Canal de Salt acollirà demà l'estrena de Calla, Hamlet, calla, una proposta escènica de Carla Rovira sobre la llibertat d'expressió, creada per encàrrec del festival Temporada Alta.

El muntatge se serveix de fragments a la carta del clàssic de Shakespeare per fer reflexionar sobre les coaccions a la llibertat d'expressió però també la conveniència o no d'establir-hi límits.

Rovira i els seus companys Laura Blanch i Ramon Bonvehí han creat una «gala-espectacle» que suggereix tot un debat sobre la qüestió, partint del monòleg més conegut del teatre universal i que canvia els termes de la pregunta «ser o no ser» per «callar o no callar».

L'espectacle es complementa amb col·laboracions externes que «afegeixen contingut» a l'obra, algunes de presencials (Bel Olid, Adama Boiro o Laura Medina, del centre Irídia), i altres, com la de Valtonyc, per determinar.

El festival va encarregar a la jove dramaturga un espectacle al voltant de la llibertat d'expressió, sense més indicació que evités «els manifestos» i que abordés la qüestió des de diferents perspectives, va explicar ahir el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer.

«Què passa si agafem l'obra més suada del teatre occidental i la rebentem?», es va demanar Carla Rovira. La dramaturga va trobar que «hi encaixava» el dilema universal shakespearià ( Ser o no ser), aplicat a l'acció o inacció davant d'un intent de censura, o d'autocensura, fins i tot.

Amb el seu equip han «rebentat» l'obra, diu Rovira, i no només en la línia de «buscar-li les costures» tot transportant el contingut a conflictes actuals, sinó també amb una selecció curta dels textos originals, «parant només als moments bons» de l'obra: el monòleg o l'escena dels enterramorts, indica a tall d'exemple.

«Amb tot el que està passant, ens estan empenyent a una literalitat constant. Com pot ser que encara ens preguntem si tenim dret a la metàfora o no?», es demana Rovira. «Per mi, una de les coses més importants, una trinxera forta que hem de batallar, és la de la metàfora i la ficció, perquè si hem de ser constantment literals no podrem arribar a l'abstracció, i així no hi ha creació, ni art, ni res», reflexiona l'autora.

També hi ha col·laborat Valtònyc, en aquest cas pel seu procés judicial per injúries a la Corona, ara fugit a Bèlgica.