La ballarina Cristiana Morganti va apropar al públic del festival Temporada Alta el procés creatiu de la cèlebre coreògrafa alemanya Pina Bausch (1940-2009), que va revolucionar la dansa moderna. Moving with Pina, espectacle que es va estrenar dissabte al Teatre de Salt, és una conferència ballada que el festival feia anys que intentava portar als escenaris de les comarques gironines.

Finalment, aquest any ho han aconseguit i el públic ho va agrair amb una forta ovació al final de l'espectacle. Amb tocs d'humor, Morganti va demostrar com Bausch era capaç de convertir qualsevol petit gest quotidià en dansa i com aquesta manera de treballar ha deixat petjada en els seus ballarins.

Les dues van treballar colze a colze durant més de 20 anys i Morganti vol, així, retre-li homenatge, també ara que ja fa cinc anys que va deixar la companyia Thantheater Wuppertal.

A l'actuació Morganti reflexiona profundament sobre per què Bausch va ser una coreògrafa tan important i els motius pels quals va revolucionar la dansa contemporània. Ho fa sobretot a través d'anècdotes del procés creatiu, com ara quan proposava ítems als ballarins perquè proposessin discursos de moviments. Entre aquests, per exemple, com representarien amb el cos animals, moviments propis de bebès, instruments de música o maneres de robar.

La ballarina va explicar que vol trencar també una falsa idea sobre Pina Bausch que s'ha anat reproduint al llarg dels anys: que era una coreògrafa que treballava molt amb la improvisació. «És rotundament fals», va dir. Segons Morganti, Bausch deixava espai als ballarins perquè creessin moviments però, després, anava «eliminant, eliminant i eliminant» fins que aconseguia allò que volia. També va aprofitar per explicar algunes pinzellades del caràcter de la coreògrafa.

«Tothom té cinc sentits, ella en tenia 25», va dir, tot assegurant que tenia una sensibilitat extraordinària pel moviment que la feia una ballarina excepcional.