Temporada Alta programa nou espectacles a les aules d'escoles i instituts gironins

Les produccions treballen la salut emocional, els clàssics de teatre o els valors capitalistes

Aleix Freixas (ACN)

El festival Temporada Alta ha programat aquest curs nou espectacles que es fan a les aules d'escoles i instituts gironins. Sis d'ells són novetats respecte edicions anteriors. L'objectiu és que l'alumnat adquireixi competències culturals i artístiques de la mà de companyies professionals que estan compromeses amb la introducció de les arts a les aules. Tots els espectacles són gratuïts i es fan a les instal·lacions de cada centre educatiu. Les propostes escèniques tracten sobre la salut emocional, els clàssics de teatre o els valors capitalistes. A més, cada producció compta amb un dossier amb propostes de treball per al professorat i així aprofundir en els continguts de cada obra.

L'escola del Bosc de la Pabordia de Girona ha transformat una classe en el millor escenari per veure 'Cometa', un espectacle de Roser López que interpreta una astronauta que ha aterrat de forma inesperada al centre. Aquest dimarts al matí els alumnes de primer de primària han assistit com a públic d'aquesta producció on la dansa i la música són els protagonistes. L'astronauta redescobreix la gravetat, el moviment, la geometria o les notes musicals tot experimentant amb els alumnes al voltant d'un cercle.

Sense dir cap paraula, Roser López ha estat capaç de relacionar-se amb tot l'alumnat i que l'ajudessin a interpretar una melodia tot prement tecles que feien notes musicals cada vegada que algú hi saltava. L'objectiu era demostrar a l'alumnat que «la dansa també és un llenguatge», explicava l'astronauta al públic després d'acabar l'espectacle.

Al final, 'Cometa' s'ha acabat amb tots els infants al mig de l'escenari improvisat ballant al ritme que marcava la ballarina mentre sonava la música. En Lluc i en Biel són dos dels alumnes que han vist l'espectacle i asseguren que han quedat molt entusiasmats de veure l'astronauta ballant davant seu. «Els gestos que feia semblaven paraules», explicava un dels alumnes. Per això han ajudat a l'astronauta a completar la melodia i han ballat tots plegats per celebrar-ho.

Reinterpretació dels clàssics

'Cometa' és una de les nou propostes que el festival porta a les aules d'escoles i instituts gironins. Alguns dels espectacles estan pensats per a públic de primària, com ara 'Cometa' o 'Desplegant la jungla', de Big Bouncers o 'La bona persona', de Rosa Gàmiz. En aquest últim cas, l'actriu adapta el clàssic de Bertolt Brecht. A través d'aquest espectacle, Gàmiz aprofundeix en el comportament de les persones.

Temporada Alta també ofereix 'Imaginaris singulars' de Vero Cendoya per a centres d'educació especial. En aquest cas, els intèrprets amb capacitats especials són els protagonistes per si mateixos i no per les limitacions que poden tenir. A través d'aquest espectacle Vero Cendoya experimenta noves formes de dramatúrgia.

Salut mental, drets i capitalisme a la secundària

Per a centres de secundària, el festival obre l'oferta a quatre espectacles. 'La muntanya', d'Oriol Casals i Marta Hernández mostra com una persona s'ha de reinventar a causa de la pandèmia i es converteix en 'coach', mentre la seva filla té problemes. Amb aquest espectacle es vol parlar de la salut mental.

La companyia InDans i Neus Masó acosten l'espectacle 'MUT' als instituts per mostrar la vulnerabilitat dels drets i com cada vegada hi ha menys llibertat. També als instituts s'estrena 'El missioner' de la Virgueria, en què es critica els valors i els entramats de la indústria musical. De forma irònica i a partir d'un videoclip 'mainstream', els alumnes descobriran com les cançons poden exportar valors com el racisme, el classisme, la sexocràcia o la dictadura de l'estètica. Una fotografia crua del capitalisme més perjudicial per prendre consciència i reconstruir la cultura predominant amb valors més positius.

Cada espectacle compta amb un dossier a partir del qual el professorat pot treballar alguns dels temes que els alumnes veuran en els espectacles. El dossier proposa activitats per aprofundir en aquests temes i treballar valors amb els estudiants tant de primària com de secundària. A través d'aquesta programació a les aules, el festival vol mostrar el potencial de l'art i la cultura per a transmetre competències i valors a l'alumnat.

Aquestes propostes dramatúrgiques se sumen a la quarta edició del torneig de dramatúrgia per a instituts que organitza el Temporada Alta. En aquesta quarta edició els estudiants de 4t d'ESO i batxillerat suggeriran textos que s'enfrontaran amb altres instituts amb l'ajuda d'alguns autors com Albert Forns, Estel Solé i Bàrbara Mestanza. La dinàmica és similar a la dels adults. Aquest any hi participen els instituts Narcís Xifra, Santa Eugènia i Santiago Sobrequés de Girona i el Salvador Espriu de Salt (Gironès).