El fabricant automobilístic alemany Volkswagen s'ha vist embolicat en un escàndol de grans dimensions, després de que les autoritats dels Estats Units descobrissin que alguns dels seus vehicles falsejaven les emissions contaminants reals mitjançant un software instal·lat per la companyia per esquivar els controls.

Volkswagen ja ha baixat el seu objectiu de benefici per al 2015 pel cas, pendent de la investigació als EUA i a altres països.

Però, què ha passat realment amb Volkswagen?

Divendres passat, l'Agència de Protecció Mediambiental (EPA, per les sigles en anglès) dels Estats Units va revelar que Volkswagen va utilitzar un software per falsejar les emissions contaminants dels models dièsel de Jetta (2009-2015), Beetle (2009-2015), Audi A3 (2009-2015), Golf (2009-2015) i Passat (2014-2015).

Aquest programa s'activava automàticament quan els vehicles Volkswagen detectaven que eren sotmesos a revisions d'emissió de gasos i aplicava mesures per reduir-les. Posteriorment, els cotxes tornaven a funcionar com prèviament, amb una contaminació superior als nivells permesos, fins a 40 vegades més en el cas de la legislació dels Estats Units.

Com es va detectar el problema?

El frau anunciat per l'Agència de Protecció Mediambiental dels EUA va ser descobert per investigadors de la Universitat de Virginia Occidental, que van informar l'any passat que els vehicles dièsel de Volkswagen emeten fins a 40 vegades més òxid de nitrogen que el permès per la normativa.

A més, l'any passat l'associació italiana de consumidors Altroconsumo va detectar anomalies en practicar proves sobre el Volkswagen Golf, encara que les seves conclusions no van tenir repercussions legals.

Les dades van mostrar una diferència del 50% entre les xifres de consum de carburant i emissions de CO2 ofertes oficialment per Volkswagen i les contrastades en les proves, el que en la seva opinió pot portar el consumidor a pagar 502 euros més del previst a l'any en combustible que el que anuncia la companyia.

Quants vehicles Vokswagen han estat venuts amb aquest software?

El nombre de vehicles afectats ascendeix a onze milions a tot el món. Es tracta dels que tenen un motor del tipus EA 189.

Els nous vehicles del grup Volkswagen amb motors dièsel EU 6 disponibles a la Unió Europea compleixen els requeriments i estàndards mediambientals, segons la companyia alemanya.

A quines sancions s'enfronta Volkswagen?

Volkswagen s'enfronta a una possible multa per frau a l'administració nord-americana de 37.500 dòlars per vehicle, la reparació dels 482.000 vehicles venuts sota aquestes especificacions des de 2009, possibles demandes dels consumidors i el cost d'imatge per a la companyia.

La sanció als EUA podria suposar per al fabricant alemany una factura de 16.000 milions d'euros, per sobre dels beneficis de la companyia l'any passat, quan van arribar als 11.000 milions.

Aquesta quantitat podria però ser rebaixada, a la vista de les multes rebudes en els últims mesos per altres fabricants d'automòbils que com ara Volkswagen van enganyar a les autoritats nord-americanes i van defraudar als consumidors. Per això la companyia haurà de col·laborar en la investigació.

A més, Alemanya, Itàlia i França ja han iniciat les seves pròpies investigacions i l'escàndol de Volkswagen ha arribat a les autoritats de la Unió Europea. Si aquestes iniciatives derivessin en noves multes, el cost per a la companyia Volkswagen podria multiplicar-se.

Què diu la companyia?

El president de Volkswagen, l'alemany Martin Winterkorn, es va disculpar en un vídeo per la manipulació de les emissions de gasos contaminants en els vehicles dièsel.

Davant les creixents peticions perquè dimiteixi per l'escàndol a Volkswagen, Winterkorn finalment ha dimitit avui, després de prometre una investigació transparent.

Més explícit va ser el cap de Volkswagen a Estats Units, Michael Horn, que va resumir l'escàndol amb un eloqüent "L'hem cagat completament".

Hi ha hagut casos similars?

Sí, en els últims anys s'han produït altres escàndols similars al de Volkswagen relatius a grans companyies automobilístiques.

L'any passat, Toyota, el segon major fabricant mundial d'automòbils, va pagar la multa rècord de 1.200 milions de dòlars després que el Departament de Justícia dels EUA determinés que, durant anys, la companyia sabia que alguns dels seus models patien acceleracions involuntàries però va ocultar el defecte.

El problema, en uns casos causats per una estoreta defectuosa i en altres pels sistemes de control electrònic, va provocar centenars d'accidents als Estats Units amb almenys 89 morts i 52 ferits.

La setmana passada, General Motors (GM), el major fabricant d'automòbils dels Estats Units, va acceptar pagar una multa de 900 milions de dòlars per ocultar durant anys el defecte del sistema d'ignició que afecta milions dels seus vehicles.

El defecte, corresponent a models produïts per les marques de GM abans de la creació de la nova General Motors el 2009, permet la desactivació involuntària i sobtada del motor del vehicle, el que desconnecta els seus airbags, deixant als seus ocupants sense protecció en cas de impacte.

El problema hauria causat almenys 124 morts i 275 ferits, segons el fons de compensació independent creat per General Motors a 2014.