El Tribunal Suprem ha obligat a una empresa a repartir entre els seus treballadors la panera de Nadal, en considerar que quan una «permanència continuada en el temps» del gaudi d'aquest obsequi, l'empresa no pot decidir unilateralment suprimir-la.

Així ho ha establert la Sala social de l'alt tribunal en una sentència en la qual analitza el conflicte col·lectiu d'una empresa que va ser demanda per les organitzacions sindicals quan aquesta va decidir de forma unilateral deixar de repartir la panera de Nadal que portaven fent gairebé 10 anys i substituïda per un còctel.

Segons consta la sentència, amb data del passat 12 de juliol, des de l'any 2007 l'empresa demandada ha vingut lliurant als treballadors una panera de Nadal durant «els primers dies de desembre de cada any», l'import del qual ha anat incrementant-se cada vegada més.

El problema va sorgir e 2016, quan després de nou anys consecutius en els quals els empleats rebien la seva panera de Nadal, l'empresa Transcom va decidir suprimir-la i substituir-la per un còctel; l'última que van rebre, en 2015, va consistir en un panetone de 4 euros.

Des de 2007 Transcom repartia una panera de Nadal entre aquells dels seus empleats que tinguessin contracte en vigor en els primers dies de desembre; aquest any, el regal, el valor del qual era de 12,89 euros, es va repartir entre 3.286 treballadors, la qual cosa va suposar un desemborsament de 42.356 euros.

En els anys successius va continuar la distribució de paneres de Nadal, fins que en 2015 van ser 5.331 els empleats que la van rebre, en aquella ocasió un panetone l'import del qual era de 4,04 euros.

Segons consta com a fets provats, va ser el 2016 quan es va comunicar que únicament «realitzaria un petit còctel» per als directius i empleats que ho desitgin.

L'empresa sosté en el seu recurs que la decisió que els empleats tinguin aquest benefici obeeix a una «pura i simple liberalitat». Si bé el Suprem, que indica que cal estudiar les circumstàncies concretes de cada cas, no ho entén així doncs, segons diu en la seva resolució, la «suma molt important», l'«esforç logístic i organitzatiu que comporta l'encàrrec i distribució» de les mateixes durant gairebé 10 anys no és alguna cosa «puntual».

Necessitat de substituir una cosa per una altra

És més els magistrats apunten que el fet de la reducció de la quantia de la panera s'emmarca en la «greu crisi que ha afectat a tots els sectors econòmics a escala nacional» i que l'empresa oferís aquesta àgape, quan mai abans ho havia fet, suposa «en certa manera» assumir «la necessitat de substituir una cosa per l'altra, en el que implícitament pogués suposar un reconeixement de l'existència d'una determinada obligació».

Per això, la Sala considera que quan aquesta panera s'ha lliurat durant tant temps no es pot qualificar aquesta actuació empresarial com una mera liberalitat, sinó com a «condició més beneficiosa», la qual cosa implica que per a la seva supressió és necessari aconseguir un acord amb la representació dels treballadors o tramitar una modificació substancial de condicions de treball conforme al que es disposa en l'article 41 de l'Estatut del Treballador.

«La condició més beneficiosa, la millor forma de demostrar la seva existència és la permanència continuada en el temps del gaudi d'aquesta condició per part del treballador o els treballadors que la tinguin reconeguda», explica la sentència, que desestima el recurs de l'empresa i confirma la sentència dictada el març de 2017 que va declarar el «dret dels treballadors afectats pel conflicte al fet que se'ls lliuri la panera de Nadal de 2016».