La despesa de les empreses espanyoles en Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) assolirà el 2019 els 48.400 milions d'euros, la qual cosa suposa un 2,4% més que l'any passat, segons la consultora tecnològica IDC, que ha revisat a l'alça la previsió que va realitzar al gener per al conjunt d'aquest any, quan estimava una despesa de 47.500 milions d'euros.

Les estimacions d'IDC confirmen el desplaçament de la inversió de les empreses cap a arquitectures empresarials en cloud a causa de la presència de solucions de col·laboració empresarial imposades per les necessitats del nou lloc de treball i experiència del client millorada.

En roda de premsa, el director d'anàlisi d'IDC, José Cano, va detallar que la despesa en infraestructures creixerà un 28,5%, enfront del 22,5% que recollien les previsions anteriors, mentre que el de programari augmentarà un 7,4%, en comptes del 6% que estimaven el mes de novembre passat.

En concret, la consultora estima que el 2022 el 40% de la despesa estratègica de TIC anirà destinat a cloud (el núvol), xifra que es duplicarà el 2028, i estima que el mercat del núvol assolirà el 2020 els 2.790 milions d'euros al davant als 1.514 milions de 2018. A més, el 2024 el 90% de les grans companyies adoptarà tecnologies i eines multicloud o híbrides.

Monetització de la dada

En aquest context, el director general d'IDC Research España, Jorge Gil, ha assenyalat que la principal prioritat de les empreses espanyoles és la consolidació de la transformació digital i les economies de plataformes i la monetització de la dada.

L'informe destaca que el comportament de l'empresa ha canviat, ja que el 82% de les organitzacions espanyoles ja han implementat algun tipus d'iniciativa per monetitzar la dada, i d'aquestes, el 84% duplicarà el seu pressupost per a aquesta monetització.

En opinió d'IDC, la monetització de la dada requereix fer més eficients els processos mitjançant l'automatització garantint la seguretat per mantenir i millorar l'experiència de l'usuari utilitzant tecnologies com blockchain. Així, considera que la Internet de les Coses (IoT) es convertirà en el TIC de 2020.

Per sectors, la indústria i el consum acaparen el 50% de la inversió IoT. «Com a conseqüència estan naixent nous models de serveis al voltant de la manipulació i gestió de la dada i noves mètriques que apliquen les empreses en la consolidació de projectes IoT», va dir Cano.

D'altra banda, la consultora tecnològica agrega que la gran preocupació de IoT és la seguretat, que ha d'estar associada a la dada i no al dispositiu.