Stadler, Alstom, CAF i Talgo competeixen pel que constitueix el contracte «estrella» del pla d'inversió en nous trens de Renfe: el del subministrament i manteniment de 211 unitats de Rodalies, una comanda estimada en 2.756 milions d'euros, segons van confirmar a Europa Press fonts de les companyies.

Els quatre fabricants ferroviaris van remetre dimecres a l'operadora pública les respectives propostes amb les quals busquen alçar-se amb el contracte, tal com el diari Expansión avançava en la seva edició d'ahir.

El contracte, un dels més grans d'aquesta indústria en anys, abasta la fabricació de 211 nous trens de Rodalies que, a més, seran trens de «gran capacitat», és a dir, que transportaran fins a un miler de viatgers cadascun.

Així mateix, inclou l'opció que l'operadora ferroviària s'encarregui fins a 120 trens més i el posterior manteniment dels vehicles durant quinze anys mitjançant la constitució d'una aliança d'empreses amb Renfe.

Es tracta per tant de la comanda «estrella» del pla de compra de nou material rodant que Renfe va llançar l'any passat, amb el qual va licitar diferents contractes per un import total de 5.224 milions d'euros. Amb aquesta «macrocomanda» la companyia ferroviària pretén renovar el parc de trens amb el qual explota Rodalies, el servei que el Ministeri de Transports busca «prioritzar» davant el nou enfocament cap a la mobilitat del Departament que dirigeix José Luis Ábalos. L'operadora tracta a més de dotar-se d'un nou tipus de tren, vehicles de gran capacitat que, així mateix, comptaran amb connexió wifi, mesures d'accessibilitat i espai per a bicicletes i carrets infantils, entre d'altres dotacions.

Renfe va treure a concurs aquest contracte en dos lots. El primer d'ells comprèn el subministrament de 176 trens de cent metres de longitud i per a 900 viatgers. El segon lot abasta els 35 trens restants, que seran fins i tot més grans, de 200 metres de longitud i capaços així de transportar més d'un miler de passatgers.

Aquests trens augmentaran en un 20% el parc de trens de Rodalies de la companyia ferroviària. Es destinaran fonamentalment a «maximitzar la capacitat de transport» en els grans nuclis, com són Madrid i Barcelona.

Monopoli assegurat

Renfe va treure a concurs aquest contracte al començament de 2019 una vegada que a la fi de 2018 es va garantir el monopoli en l'explotació dels serveis de Rodalies i els de Mitja Distància (regionals) durant almenys deu anys més mitjançant la signatura del corresponent contracte amb l'Estat. En virtut d'aquest contracte, l'operadora s'encarrega d'aquests trens que tenen consideració de servei públic i rep per això una aportació anual de l'Estat d'uns 1.000 milions d'euros.