14 de novembre de 2020
14.11.2020
Diari de Girona

«Invertir és un repte que només es pot afrontar si s'està ben assessorat»

14.11.2020 | 00:09
«Invertir és un repte que només es pot afrontar si s'està ben assessorat»

José Luis Acea acumula una àmplia experiència al sector financer. Es va incorporar a Banca March l'any 2010, i des de fa quatre anys és el conseller delegat de l'entitat. Acea va ser un dels participants en el webinar organitzat per Prensa Ibérica i Diari de Girona en el qual destacats directius d'empreses gironines i d'altres punts de Catalunya van debatre sobre alternatives al finançament bancari i van explicar els seus casos d'èxit.


Fa unes setmanes explicava que, malgrat les circumstàncies, era optimista. Des d'aleshores, les restriccions s'han incrementat i han perjudicat encara més alguns sectors econòmics. Manté l'optimisme?

Vaig dir que era un optimisme responsable, i crec que el matís és important. És evident que la situació de pandèmia està condicionant l'evolució de la recuperació econòmica, i que fins que la crisi sanitària no estigui controlada, les coses seran complicades. Però el meu optimisme va relacionat amb el fet que tenim clara l'anàlisi de la situació. En escenaris raonables d'activitat -hem vist les xifres del PIB de l'últim trimestre a Espanya- realment les coses han millorat.

Un optimisme que trasllada al dia a dia de Banca March?

Des del punt de vista de banc, el que hem de fer és actualitzar la nostra visió i que l'anàlisi no ens paralitzi. Com a banc, som una entitat molt particular, especialitzats en banca privada i en assessorament d'empreses. I aquest focus ens fa seguir essent optimistes. La nostra obligació és trobar solucions en moments crítics en els quals l'assessorament especialitzat que donem als clients ens permeti aportar-los valor. Som el mateix banc que érem, i aquest optimisme ve del fet que les nostres capacitats no han canviat.

Les peticions d'assessorament són ara diferents? Què demanen els clients?

Els clients busquen una informació permanent i una relació personalitzada sustentada en el valor que aporten els nostres professionals. Demanen molta informació sobre la possible evolució fiscal, que és un tema rellevant en aquests moments; i demanen informació que posi valor a la seva visió inversora en el mitjà i llarg termini. Invertir avui és un repte que només es pot afrontar quan s'està ben assessorat. Fer-ho per lliure és molt difícil.

Les dades oficials ens diuen que la taxa d'estalvi, com passa amb moltes crisis, s'ha incrementat. Ho han notat?

Sí, i això té una derivada negativa, perquè implica una disminució del consum. En aquesta visió d'estalvi, el que el client exigeix és preservar aquest estalvi. I per definició, l'estalvi busca prudència i anticipació. Tenir els diners en un compte corrent és com deixar-los quiets. I això no és bo, sobretot quan, ben assessorat, és possible buscar rendibilitats raonables en funció del perfil de risc de cada client.

El sector financer està vivint una voràgine de canvis. En aquest entorn tan canviant, on se situa Banca March?

El sector financer, en el seu conjunt, té un repte de rendibilitat i un repte d'optimització de les seves estructures. En línies generals, el sector ha fet bé els deures i té un nivell de resistència important. En aquest context, Banca March es manté ferm en els objectius i en l'estratègia. Fa anys que treballem per crear un procés de transformació que avui ens fa estar molt convençuts que la nostra estratègia és bona. Nosaltres, i el conjunt del sistema financer, estem preparats per ajudar a sortir d'aquesta crisi.

La banca té una relació cada vegada més virtual amb els seus clients. Afectarà això la seva xarxa d'oficines?

Per a nosaltres, la xarxa d'oficines és determinant pel nostre model de negoci. Hem reordenat la xarxa per mantenir el mateix focus. Qualsevol que vegi avui les nostres oficines veurà un procés de transformació i millora rellevant. La tecnologia és un mitjà necessari, però no un fi en si mateix. Els clients són cada cop més exigents, i per això hem invertit en tecnologia perquè puguin tenir la informació ràpidament a l'abast. Tots anem a més digitalització, i treballem per satisfer l'experiència del client en aquest àmbit, perquè per a nosaltres és molt important. No obstant això, sempre hem de tenir clar que l'assessorament personal i especialitzat que ens distingeix requereix un banquer que faci la seva feina, que acompanyi el client en la gestió del seu patrimoni, en la visió de la seva empresa, en el finançament de la seva companyia. El valor de l'assessorament es nota sobretot en moments complicats.

El projecte de Pressupostos de l'Estat ha superat el primer tràmit i poden convertir-se en els primers que s'aprovin des dels que va elaborar l'equip de Montoro per al 2018. Com els valora?

Espanya, com una economia potent dins d'Europa, necessita uns pressupostos estables i uns pressupostos creïbles. Són molts els reptes que tenim per davant, i hem de traslladar al conjunt de la societat i als nostres socis europeus la capacitat que tenim de modernitzar l'economia espanyola i de sortir reforçats d'aquesta situació. L'únic que hem d'esperar dels governs és responsabilitat i capacitat d'execució adequada a les circumstàncies que té el país en aquests moments.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook