Els tancaments que ha patit l'hostaleria aquest 2020 han obligat el sector a reinventar-se i a buscar noves línies de negoci per continuar fent calaix malgrat que les persianes de bars i restaurants estaven baixades. En aquest context, el menjar per emportar i el menjar a domicili s'han fet forat en un sector que estava molt poc avesat al «take away» o al «delivery». La moda, però, «ha arribat per quedar-se», segons els restauradors. Aquest auge també té una conseqüència directa en les empreses de «packaging» que fabriquen els envasos alimentaris i que aquest any han doblat les seves vendes. «Hem crescut en sis mesos el que hauríem fet en tres anys», explica Núria Martínez, directiva de Duni, una multinacional amb seu a Sant Cugat del Vallès.

Com tants altres sectors, el del «packaging» ha viscut un any ple de canvis per la irrupció de la covid-19. Mentre hi ha àmbits on s'ha notat una frenada important de l'activitat, per l'aturada en sec d'alguns sectors, en d'altres ha augmentat notablement la demanda d'embalatges, com el sector sanitari, el comerç electrònic o el sector alimentari. En aquest darrer camp, Espanya està encara «a la cua» d'Europa en venda d'envasos per a «take away» o «delivery» perquè la gent està més avesada a sortir als restaurants. La tendència de vendes, però, ja ha fet un tomb. «Potser no s'aniran duplicant vendes com ara, però sí que es preveu una tendència positiva», explica la Key Account Manager de Duni, Núria Martínez.

Davant la nova realitat, el mànager del Packaging Cluster de Catalunya, Àlex Brossa, explica que el sector s'ha adaptat en pocs mesos «per respondre a tot allò que estava passant al carrer». L'auge del menjar per emportar, de fet, ha obligat alguns fabricants a adaptar la seva producció al moment actual». L'increment ha estat progressiu: «Entre el confinament i la desescalada, els restaurants van veure que tenien la necessitat d'arribar al consumidor final i es va accelerar el lliurament a domicili», relata el representant de l'àrea de Desenvolupament de Negoci del fabricant de cartró de Pacs de Penedès Hinojosa, Norman Masià.

Canvi d'estratègia

Així, molts restaurants que fins al moment no contemplaven que la seva estratègia de negoci passés pel menjar per emportar també es van haver d'adaptar, moltes vegades sense un coneixement previ del sector. «Qualsevol envàs no serveix per gaudir d'una experiència similar a la del restaurant», avisa Núria Martínez.