Lluita contra el canvi climàtic s´ha convertit en els darrers anys en un eix prioritari de l´agenda social, política i econòmica a escala mundial, especialment a partir de la cimera de París de 2015. En aquest context, el concepte d'economia circular -és a dir, aquella que aprofita tots els elements del procés productiu i produeix la menor quantitat de residus possible- s´ha convertit en un element clau per a cada cop més empreses i institucions, que des de fa temps intenten conscienciar el conjunt de la ciutadania de la seva importància. En aquests moments, a més, la crisi de la covid-19 està obligant a repensar el model actual de societat, de manera que l´economia circular pot convertir-se en una peça fonamental per reactivar el teixit social i econòmic que tan malmès ha quedat a causa del coronavirus.
És en aquest context que Diari de Girona, Regió 7 i Empordà van organitzar una taula rodona, en format digital, sota el títol «L´Economia circular com a motor de reactivació econòmica i social després de la pandèmia», que va comptar amb la participació del professor de Medi Ambient i Sostenibilitat d´ESADE Francesc Lozano; la responsable de Desenvolupament, Gestió i Iniciatives Ambientals d´Endesa, Nerea De la Corte; el consultor en Sostenibilitat i Economia Circular de Sustainn i partner de Group381, Carlos León, i el director de l´Agència de Residus de Catalunya, Josep Maria Tost.
Segons defineix Francesc Lozano, l´economia circular consisteix a imitar el cicle de la naturalesa, en què no existeixen residus, ja que es converteixen en la matèria prima d´un altre procés natural. Aquesta idea, portada al marc econòmic actual, significa que cal fer un ecodisseny de productes i processos per tal de reduir al màxim els residus que es produeixen. El professor d´ESADE assenyala que es tracta d´un procés molt positiu per a les empreses, ja que significa «responsabilitat» i «oportunitat de negoci», i també per al conjunt de la ciutadania, ja que «és l´única via per equilibrar-nos amb la naturalesa i també en l´àmbit social».
Una de les empreses que ja ha començat a seguir aquest procés és Endesa. Segons Nerea De la Corte, es tracta d´un camí que van començar temps enrere i en el qual s´han anat implicant de forma gradual, fins que en l´actualitat tot el seu pla estratègic i tots els projectes en els quals es veuen involucrats estan impregnats del concepte d´economia circular. «Cal fer un enfocament complet i incorporar-ho a tota la cadena de valor», assenyala la responsable de Gestió Ambiental d´Endesa. Això fa que la companyia tingui una «visió circular» que impliqui tota la cadena de valor, des dels aprovisionaments fins a les solucions finals pels clients, a qui també ajuden a dissenyar productes i serveis perquè ells mateixos també puguin fer la transició cap a l´economia circular. Un exemple és «second life», un projecte que dona una segona vida a bateries d´automòbils i les utilitza per reforçar l´estabilitat de la xarxa elèctrica.
Però, com aconseguir fer aquest pas? Carlos León explica que és important fer primer una diagnosi de l´empresa i dissenyar un «full de ruta» per a la transformació de l´empresa. Malgrat que les possibilitats solen dependre de les característiques i el tamany de l´empresa, el consultor afirma que, en línies generals, es pot treballar a quatre nivells. El primer és l´estratègia i el model de negoci, per tal d´adaptar la seva organització a aquest model de futur, mentre que el segon consisteix en millorar el disseny del producte i treballar en l´eficiència de l´organització de materials i recursos. El tercer correspon a la millora de la gestió energètica d´infraestructures, instal·lacions i equips; i finalment, el quart consisteix a implicar i formar totes les persones que treballen en el projecte.
«La ciutadania és qui té l'autèntic poder de canviar les coses [...]. El futur serà sostenible o no serà». Josep Maria Tost, director de l'Agència de Residus de Catalunya
L'últim | El més llegit |