La compravenda de vehicles d'ocasió va caure un 15,7% a Girona durant el 2020. És la davallada més pronunciada de Catalunya, que de mitjana va registrar unes vendes un 10,8% inferiors a les del 2019. La crisi que travessa el sector automobilístic a causa de la pandèmia s'ha notat en el volum de negoci dels turismes i vehicles totterreny de segona mà. Els concessionaris han tancat l'any amb 32.049 unitats venudes, una xifra que situa la província com la tercera catalana pel que fa a la quantitat de vehicles d'ocasió venuts. Segons Faconauto, la patronal dels concessionaris, la primera província en volum de vendes és Barcelona amb 195.474 vehicles venuts, un 9% menys que el 2019. La segueix Tarragona amb 35.269 transferències, un 14,9% menys. Després venen les 32.000 unitats venudes a Girona, i finalment els 20.344 vehicles venuts a Lleida, un 12,9% menys.

En total, a Catalunya l'any passat es van posar en circulació 283.136 vehicles d'ocasió. És la segona comunitat autònoma amb la xifra més elevada, darrere dels 328.181 vehicles venuts a Andalusia. Madrid en va col·locar 254.192 i la comunitat valenciana 195.000. Al conjunt d'Espanya la compravenda de vehicles d'ocasió va ser de 1,8 milions d'unitats, un 13,8% menys.

D'aquesta manera, el mercat va perdre més de 200.000 unitats respecte a les previsions inicials, patint l'impacte de la crisi, però en menor mesura que el de cotxes nous, les vendes dels quals van retrocedir un 32,3% el passat exercici arreu d'Espanya i un 30,7% a les comarques gironines.

El sector, malgrat la situació tan adversa, ha vist com el segment de models de tres a cinc anys ha estat capaç de sobreposar-se i de registrar un increment de vendes, del 3,4%, fins a aconseguir les 189.425 unitats.

Aquest segment correspon, bàsicament, al que atenen els concessionaris, canal de comercialització que va suposar ja l'any passat un 20% de totes les transferències.

«Tanquem l'any amb un increment de vendes en el tram de vehicles de tres a cinc anys ,a diferència de la resta de segments, que han baixat les seves transferències. Aquesta serà la tendència també durant el 2021, on veurem com s'aferma la professionalització del mercat d'usats, impulsat pels nous canals digitals, però també perquè aquests usats «joves» estaran molt ben posicionats respecte als cotxes nous, que han patit la pujada de l'Impost de Matriculació», va dir Ignacio de Benito, president de Niw.es, el portal de vehicles usats de fins a 5 anys impulsat des de Faconauto.

Tot i això, durant el 2020 ha seguit augmentant l'edat mitjana dels cotxes transferits degut sobretot al fet que els models amb més de deu anys han acaparat, un any més, gairebé el 60% de totes les vendes d'usats, fins a arribar a 1.067.411 unitats, encara que han descendit les seves transferències un 13,6%.

Per la seva banda, el canal de renting ha estat l'únic que ha augmentat les seves transferències en relació amb 2019, en concret han pujat un 14%. Les caigudes més severes han estat per al «rent a car», amb una baixada del 20%, la compravenda i el canal de particulars, tots dos també amb una caiguda del 14%.

El preu dels automòbils nous a Espanya es va situar al desembre en una taxa interanual negativa del 0,2%, la qual cosa suposa una variació d'una dècima en comparació amb el -0,3% amb el qual va tancar novembre i que suposava el tercer mes consecutiu de caiguda dels preus.

Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) recollides per Europa Press, els automòbils nous venuts a Espanya es van encarir una dècima en la comparativa intermensual. Al desembre, l'Índex de Preus del Consum (IPC) general va pujar un 0,2% amb relació al mes anterior i va elevar tres dècimes la seva taxa interanual, fins al -0,5%, per l'encariment de l'electricitat i de les gasolines.

Les motocicletes, per part seva, van finalitzar l'any passat amb un increment de dues dècimes en el seu preu en taxa interanual, mentre que la comparativa mensual ofereix un increment de quatre dècimes, al mateix temps que les peces de recanvi i els accessoris per a vehicles van augmentar un 0,9% el seu preu al desembre respecte el mateix mes de l'any anterior i cinc dècimes respecte al novembre.