Girona, la quarta província d’Espanya amb més cotxes elèctrics

El parc d’automòbils elèctrics i híbrids va créixer un 37% a Espanya el 2021

Un home carrega el seu cotxe elèctric, en una imatge d’arxiu.

Un home carrega el seu cotxe elèctric, en una imatge d’arxiu. / MARC MARTÍ

Redacció/Agències

Girona és la quarta província d’Espanya on el vehicle híbrid i l’elèctric té més pes relatiu, representant el 3,67% del parc mòbil, només superada per Madrid (6,33%), Barcelona (4,88%) i les Illes Balears (3,68%), segons un informe elaborat per la patronal de l’assegurança espanyola, Unespa, amb dades relatives al 2021.

Segons aquest estudi, a Girona ciutat el 4,5% dels vehicles eren híbrids o elèctric l’any 2021, la desena ciutat amb més cotxes de motorització elèctrica de tot l’Estat.

D’acord amb aquest estudi, el parc d’automòbils elèctrics i híbrids va créixer un 37% en un sol any i es va acostar al milió d’unitats a Espanya, cosa que representa al voltant del 3,7% del total de cotxes assegurats.

A Espanya circulaven al tancament del 2021 al voltant de 633.000 turismes híbrids i 292.000 vehicles elèctrics purs o de combustible alternatiu (gas o biodièsel), segons l’Estadística d’assegurança de l’automòbil (MicroESA) que gestiona Tecnologies de la Informació i Xarxes per a les Entitats Asseguradores (Tirea).

Les dades mostren que el creixement del parc assegurat el 2021 (32,2 milions de vehicles, dels quals 24,8 milions són cotxes), es va sustentar en els híbrids i elèctrics, que van augmentar el 37%, i en els vehicles amb motor de gasolina, que ho van fer en un 22%, mentre que els dièsel, que segueixen sumant més del 50% del total, van retrocedir un 13%.

Per comunitats autònomes, els vehicles elèctrics tenen una presència especialment destacada a la Comunitat de Madrid, on representen el 6,3% del parc mòbil, seguits per Catalunya (4,5%) i les Balears (3,7%).

Per contra, les regions on el vehicle híbrid i l’elèctric té menys pes relatiu són Extremadura (1,5%), Castella-la Manxa (1,9%) i Castella i Lleó (2,1%).

Un repàs de la distribució d’aquests vehicles entre els municipis de més de 75.000 habitants mostra com els cotxes ecològics tenen una acceptació especial en localitats ubicades a la perifèria de Madrid i Barcelona i amb rendes per càpita superiors a la mitjana nacional, com Las Rozas (Madrid) o Sant Cugat del Vallès (Barcelona).

La producció de vehicles

Paral·lelament, aquesta setmana s’han publicat dades de producció de vehicles. A l’abril la producció es va moderar a l’Estat i va créixer un 3,2% en comparació amb el mateix mes de l’any passat, fins a les 173.702 unitats, segons la patronal Anfac. Es tracta d’un creixement inferior al de dos dígits que es va registrar durant el primer trimestre. Segons la patronal, aquesta moderació es deu a la manca d’aprovisionament dels components a les fàbriques. 

Per tipus de vehicles, la fabricació de turismes va registrar 133.635 unitats durant el mes d’abril, un 5,6% menys que en el mateix mes del 2022. Per la seva banda, la producció a l’abril de vehicles comercials i industrials va registrar un augment del 49,7% en comparació amb el mateix període de l’any anterior, amb un total de 40.067 unitats.

 En el període acumulat des del gener, va registrar un increment del 15,7%, fins a les 831.984 unitats produïdes, tot i que encara representa un 15,2% menys que al 2019, any anterior a la pandèmia.