Nou escoles i un institut de les comarques de Girona participen en un nou programa del Departament d'Educació per a la prevenció de la violència masclista que consta de formació per a docents, alumnat del cicle superior de primària i dels dos últims cursos de secundària obligatòria (ESO) i les famílies. La iniciativa s'emmarca en el Protocol de prevenció, detecció i intervenció davant la violència masclista entre l'alumnat, que es va publicar el juny de 2019, a punt per a aquest curs.

Els deu primers centres gironins que s'hi han adherit són l'institut Abat Oliba, de Ripoll, i les escoles Baldiri Reixac, de Banyoles; Olivar Vell, de Begur; Puig Segalar, de Viladamat; Els Valentins, de Vilamacolum; Oliveres mil·lenàries, de Ventalló; Pinya de rosa, de Blanes; Pi verd, de Palafrugell; Dr. Carulla, d'Arbúcies, i Sant Esteve de Guialbes, de Vilademuls.

La formació adreçada a l'alumnat i les famílies s'organitza en quatre mòduls d'activitats consistents en una aproximació a la coeducació i l'equitat de gènere, la construcció de models alternatius de masculinitat i feminitat, les relacions afectives i sexuals saludables, i la tolerància zero a la violència masclista i les relacions abusives. El seu objectiu és, tal com remarca el Departament, donar eines i recursos per identificar i abordar la violència masclista.

Nou programa sobre coeducació

Amb el mateix propòsit, al setembre Educació va iniciar el programa «Coeduca't -per a totes les etapes educatives-, que té com a finalitat «ajudar els centres a treballar aspectes bàsics de coeducació, perspectiva de gènere i sexualitat de forma explícita, sistemàtica, rigorosa i respectuosa».

Aquestes accions es complementen amb la campanya «Ni agressor, ni còmplice. Atura la violència masclista», que es va posar en marxa el 25 de novembre, Dia internacional per a l'eliminació de la violència envers les dones.

D'altra banda, el sindicat d'infermeria SATSE va defensar, el dilluns 20 de gener, que la presència d'aquest col·lectiu professional a les escoles ajudaria a educar contra actituds violentes i a alertar en la seva detecció precoç. El paper de la infermeria en un centre pot ser molt ampli, va recordar el sindicat en un comunicat, i va des de l'aspecte més assistencial fins a revisions de salut, control de malalties cròniques com la diabetis, consulta oberta sobre sexualitat, drogues o salut mental fins a classes sobre educació per a la salut.

«En l'àrea de la violència, la infermera és clau perquè en ser un professional sanitari es relaciona d'una altra manera amb els alumnes, amb els quals té més confiança perquè saben que el que expliquen es queda dins la consulta», van assegurar des de SATSE. També va considerar que, «a vegades, els programes educatius obliden la gestió de les emocions, i saber com dirigir la ràbia, enuig o frustració d'una manera més positiva és difícil», el que una infermeria més propera ajudaria a gestionar.