Les noves mesures d'estalvi energètic, entre elles la limitació de la velocitat màxima en vies ràpides a 110 quilòmetres/hora -que estarà vigent durant quatre mesos prorrogables-, permetran reduir la despesa anual en petroli en 2.300 milions d'euros, segons els càlculs del Govern. La crisi al nord d'Àfrica ha disparat els preus del cru i els combustibles, i ha portat l'Executiu a aprovar un conjunt de mesures d'estalvi amb un cost inicial de 1.151 milions d'euros.

Així, conduir entre 111 i 141 quilòmetres per hora en autopista o autovia a partir de dilluns es multarà amb 100 euros, encara que Trànsit no retirarà punts del carnet de conduir fins superar els 151 quilòmetres per hora.

"Espanya és un país que durant molt temps ha pensat que l'energia és gratis, i no, és caríssima", va advertir el vicepresident primer del Govern, Alfredo Pérez Rubalcaba, qui va defensar al costat del ministre d'Indústria, Turisme i Comerç, Miguel Sebastián, el paquet de mesures, continuació de l'anterior pla d'estalvi energètic aprovat el 2008.

El pla, que respon a una actitud de "responsabilitat i coherència" del Govern, busca reduir en 28,6 milions els barrils de petroli que es compren a l'exterior cada any i en 12,5 milions les tones de CO2 que s'emeten. El cost del pla serà sufragat en un 80% per les companyies elèctriques a través de la partida d'estalvi i eficiència energètica, que es carregava a la tarifa de la llum i ha passat recentment als comptes de les empreses.

Les iniciatives, va explicar Sebastián, es divideixen en tres grups: transport i mobilitat, edificació, i il·luminació i consum elèctric, a les quals se sumarà una campanya de conscienciació ciutadana.

Entre les mesures destaca la renovació del sistema d'enllumenat públic municipal -a través de les empreses de serveis energètics, per a les quals s'establirà una línia de crèdit de 600 milions d'euros-, l'increment del percentatge obligatori de biodièsel en els carburants fins al 7 % o el pla renove de pneumàtics per a un màxim de 240.000 pneumàtics (60.000 vehicles).

Totes aquestes mesures s'emmarquen en l'anomenat nivell I de risc, definit per l'Agència Internacional de l'Energia (AIE), i en el qual, de moment, no es contemplen altres iniciatives com limitar l'accés del trànsit al centre de les ciutats, reduir la velocitat en alguns carrers de 50 a 30 quilòmetres/hora o recórrer a talls de subministrament.

Per al PP, es tracta d'"improvisacions", i va criticar durament la rebaixa de la velocitat per autopistes i autovies a 110 quilòmetres per hora. "Un Govern que no és que ens prohibeixi ara anar a 110 quilòmetres per hora, és que té 110 improvisacions a l'hora", proclamava la secretària general del PP, María Dolores de Cospedal.