El maquinista del tren que va descarrilar dimecres passat a Santiago, Francisco José Garzón, va confessar que es va despistar fins a tal punt que no sabia on era i, per tant, no sabia que havia de frenar, mentre els tècnics van practicar noves proves amb la confiança que, a finals de setmana, es coneixeran les circumstàncies concretes del sinistre. Així, Garzón va confessar davant Luis Aláez, titular del Jutjat d'Instrucció número tres de Santiago, que la nit del sinistre es va distreure sobre el tram del trajecte en el qual es trobava el comboi. En tot cas, l'atestat de la policia estableix que el maquinista va estar pressionant en tot moment el "pedal de l'home mort", un dispositiu de seguretat que atura automàticament el tren en cas que el conductor pateixi un desmai o surti de la cabina durant un temps. Això indica que Garzón no va sortir en cap moment de la cabina, com s'havia especulat.

El conductor de l'Alvia, al qual se li imputen 79 delictes d'homicidi i una pluralitat de delictes de lesions, tots ells comesos per imprudència professional, va declarar que va creure que no estava en el punt del recorregut on va descarrilar i que quan va voler frenar, va arribar a fer-ho, però ja era massa tard. Garzón va acceptar en el seu testimoni davant del jutge que el que va passar no és atribuïble a una avaria tècnica, ni tampoc a les condicions del vehicle que pilotava ni del traçat, sinó a un "error humà".

Evaristo Iglesias, l'home que va ajudar el maquinista just després de l'accident, recorda que l'operari només repetia: "Em vull morir, no vull veure això!". "El vaig acompanyar uns trenta o quaranta metres", va explicar, tot afegint que "ell anava amb la cara ensangonada i només repetia que es volia morir, que no volia veure allò, i que hauria estat millor que li passés a ell".

Paral·lelament, els tècnics de la policia judicial continuen realitzant proves, d'acord amb les diligències emeses pel jutjat, amb la previsió que a finals de setmana se sàpiga amb més precisió què va passar. En concret, els investigadors intenten determinar l'eventual ús del telèfon mòbil per part del maquinista; la zona en la qual es trobava la totalitat de la tripulació del tren accidentat en el moment del succés i per què el conductor va activar el fre d'emergència quan el comboi ja havia descarrilat. La prevista obertura avui de les caixes negres del tren Alvia sinistrat als jutjats de Santiago permetrà aportar més informació sobre allò succeït.

Oficina d'atenció als afectats

Mentrestant, el Ministeri de Foment ha creat una oficina per atendre els afectats de l'accident, a conseqüència del qual segueixen encara ingressades en hospitals gallecs 69 persones, de les quals 22 en estat crític. La circulació va quedar restablerta en la via on va descarrilar el tren Alvia.

Per altra banda, Allianz Seguros, la companyia a la qual Renfe Operadora va adjudicar l'assegurança obligatòria d'accidents de viatgers, assumirà una indemnització de 60.000 euros per cadascuna de les 79 víctimes mortals.

Finalment, Santiago de Compostel·la va acomiadar les víctimes mortals de la tragèdia ferroviària del 24 de juliol en un multitudinari i emotiu funeral celebrat a la catedral compostel·lana al qual van assistir els Prínceps d'Astúries i el president del Govern, Mariano Rajoy.