La tragèdia als Alps va fer ahir un gir de 180 graus en confirmar-se que no va ser un accident. Andreas Lubitz, alemany de 27 anys i copilot de l'Airbus A320 que es va estavellar dimarts i va causar la mort de 150 persones -deu d'elles gironines-, va fer topar l'aparell de forma voluntària encara que sense aparents motius terroristes, segons les primeres conclusions de la investigació que s'ha obert com a "homicidi involuntari". El fiscal del cas, Brice Robin, va anunciar ahir aquest descobriment després de l'examen de la gravació sonora, extreta d'una de les caixes negres, del que va passar en els 30 últims minuts a la cabina de l'avió de la companyia Germanwings que feia el trajecte entre Barcelona i Düsseldorf. El relat dels fets, que apunta cap a un hipotètic desequilibri psicològic del copilot, sense descartar altres motivacions, va estremir Europa.

El fiscal va relatar que en els primers 20 minuts, el copilot va mantenir una conversa "normal i cortesa" amb el comandant, però quan se sent el comandant preparar l'informe per a l'aterratge a Düsseldorf el copilot respon de forma "lacònica". En aquell moment, el comandant demana al copilot que prengui el comandament -presumiblement per anar al lavabo- i s'escolta el moviment d'una de les butaques i una porta que es tanca. Una vegada que es queda sol, el copilot acciona el sistema de descens i ja no torna a parlar fins al moment de la col·lisió. El comandant de la nau intenta tornar al seu lloc, per a la qual cosa truca a la porta i s'identifica diverses vegades a través del timbre, però com que no la pot obrir, intenta tirar-la per la força.

Els controladors aeris de la torre de control de l'aeroport de Marsella intenten posar-se en contacte amb ell i llancen un missatge d'auxili, però Lubitz segueix en silenci i només s'escolta una respiració "normal", segons el fiscal. "Ignorem la raó, però pot analitzar-se com una voluntat de destruir l'avió", va assenyalar Robin, que va descartar que el copilot hagués patit un esvaniment. "En aquest moment, res no permet dir que es tracti d'un atemptat terrorista", va recordar el fiscal, a l'hora que va informar que s'havia demanat a les autoritats alemanyes tota la informació que puguin proporcionar sobre el copilot. Lubitz, que havia començat a treballar per a Lufthansa el 2013, tenia una experiència de diversos centenars d'hores de vol en aquest tipus d'aparell.

Les indagacions

Segons el fiscal, les indagacions se centren en l'entorn del jove, la família del qual s'ha desplaçat fins al lloc dels fets però no s'ha ajuntat amb els familiars dels passatgers.

"Normalment, quan et suïcides, et suïcides sol, per això no he pronunciat aquesta paraula, però efectivament et pots plantejar legítimament la qüestió", va indicar el fiscal als mitjans.