Un metge va recomanar l´ingrés del pilot de Germanwings deu dies abans de la tragèdia. Patia depressió, va modificar els ajustos del pilot automàtic perquè descendís i no va respondre a trucades ni tampoc als cops de porta que li feien els companys fora de la cabina. Aquestes són algunes de les conclusions de la investigació portada a terme per l´Oficina d´Investigació i Anàlisis de França (BEA). Unes conclusions que van acompanyades de recomanacions i on es demana, per exemple, aclarir a través d´una normativa quan cal trencar el secret mèdic.

Familiars de les víctimes gironines consideren que aquesta investigació no deixa de ser més que un informe «polític» i que el que ha conclòs no ajudarà perquè no es torni a repetir un fet com el que va portar Andreas Lubitz a estavellar deliberadament l´avió de Germanwings contra els Alps. Una tragèdia que va acabar amb 149 víctimes mortals.

Es volen mantenir a l´anonimat però asseguren que la setmana passada, quan se´ls va presentar l´informe, es van sentir decebuts. D´entrada, perquè hi ha metges que es van negar a parlar sobre el copilot suïcida; també perquè, un cop coneguts els episodis depressius i psiquiàtrics del noi, havia continuat volant, entre altres. I és que, com asseguren, havia passat per molts metges: «tothom havia vist que no estava bé, però ningú va fer-hi res».

Entre les conclusions de l´estudi hi ha que Lubitz no es va apartar perquè tenia por de perdre la feina, però els familiars asseguren que tota la culpa ha de recaure sobre ufthansa, que no va fer res, així com també sobre els metges, que no varen arribar a remetre els informes de baixa per malaltia a Germanwings.

Això va succeir, per exemple, quan el 2015 se li va diagnosticar d´entrada, al febrer, un trastorn psicosomàtic i un d´ansietat. Aquest metge privat el va derivar a un psicoterapeuta i a un psiquiatra. El 10 de març, el mateix facultatiu li va diagnosticar una possible psicosi i li va recomanar el seu trasllat a tractament psiquiàtric hospitalari. Prenia antidepressius i somnífers, assegura l´informe. Cap dels professionals sanitaris, però, va arribar a informar cap autoritat de l´aviació ni cap altra sobre l´estat mental del copilot. Per tant, ningú ho va arribar a notificar.

Aquest fet, però, irrita als familiars i, de fet, asseguren que Lufthansa en té culpa i no entenen per què les companyies aèries no compten amb un tipus de sistema per controlar els pilots que no siguin revisions més aviat periòdiques i ho feien metges exteriors. I es pregunten: «per què no es mira si un pilot va begut, drogat o es fan analítiques freqüents?». Si això s´hagués fet, es lamenten, segurament podrien haver detectat que Lubitz prenia antidepresius.

Esperança en el Fiscal

No tenen massa confiança en aquest informe i asseguren que l´única esperança que tenen és el Fiscal de Marsella, Brice Robin. Destaquen, en canvi, que el mes de juny, quan van anar a París, aquest els va dir una cosa molt clara: «amb els documents que tinc a sobre la taula, tinc molt clar que aquest pilot no hauria hagut de tenir mai cap carnet».

Brice ha encarregat a tres jutges francesos que s´investigui el succés aeri i esperen que acabin arribant a conclusions vàlides. I que la culpabilitat acabi recaient en la companyia i en els metges alemanys. L´informe demana, per exemple, que s´aclareixi quan cal trencar el secret mèdic i que es faci un seguiment mèdic als pilots amb antecedents de tipus psicològic o psiquiàtric, entre altres. Al que no fa referència l´informe és al tema de la necessitat de la presència obligatòria de dues persones a la cabina de vol. En canvi, insta a crear grups de suport per als pilots per parlar sobre els problemes que pugui estar patint.