El dissenyador alemany Karl Lagerfeld va morir ahir als 85 anys, segons va informar la revista Paris Match. La publicació detalla que Lagerfeld va ser hospitalitzat aquest passat dilluns a la nit i que va morir ahir al matí. Lagerfeld era considerat un déu en el món de la moda, al cim de la qual va romandre durant més de mig segle i fins a la seva mort, a una edat que gairebé ningú coneixia amb detall, excepte ell. En qualsevol cas, la data de naixement considerada com la més fiable segons el seu entorn és la del 10 de setembre del 1933.

Lagerfeld, anomenat pels mitjans com «Kaiser Karl» i «Fashion Meister», va néixer a Hamburg, de mare alemanya i pare suec, que es dedicava a importar llet condensada. Va passar els seus primers anys amagat de la II Guerra Mundial en una finca familiar a Bavaria i va tenir un tutor francès. Posteriorment, la seva família es va mudar a París i, el 1954, va aconseguir el seu primer reconeixement gràcies a un abric de llana, amb el qual va guanyar un premi que li va valer per ser aprenent del prestigiós dissenyador de l'època Pierre Balmain.

Com a dissenyador, va saber crear el seu propi estil. Els seus vestits foscos esportius, el seu cabell blanc i recollit en cua de cavall, juntament amb les seves ulleres de sol tenyides, el van fer recognoscible a l'instant en els últims anys. «Soc com una caricatura de mi mateix, i això m'agrada», deia en una cita llegendària que se li atribueix.

El dissenyador alemany va ser conegut per la seva associació amb Chanel, de França, que data de 1983. La marca, segons explica la llegenda, corria el risc de convertir-se en referència de gent de la tercera edat adinerada i va passar a ser una de les cases d'alta costura més valuoses del món.

Lagerfeld va aconseguir convertir-se en una marca amb dret propi, llançant també col·leccions per Fendi de LVMH i la seva etiqueta homònima. La seva intuïció artística, la seva visió per als negocis i el seu ego van provocar el seu triomf en el món de l'alta costura, on va ser venerat i temut en proporcions iguals pels seus competidors i models. La seva negativa a mirar el passat va ser un dels seus principals actius, segons destaquen els que el van conèixer. També va jugar sempre amb la joventut i la modernitat fins a l'últim moment, com reflecteix el fet que s'unís amb Kaia Gerber, de 17 anys (filla de Cindy Crawford), per a una col·laboració llançada per la seva marca l'any passat.

Va ser el principal rival i competidor d'Yves Saint Laurent, que, mort el 2008, es va convertir en el líder de l'alta societat, mentre que Lagerfeld era considerat el guru dels «nens salvatges». Tampoc va tenir cap problema a col·laborar amb marques properes al gran públic, ja que el 2004 es va unir a H&M per unes col·leccions d'edició limitada. El seu veritable èxit va arribar a mitjans de la dècada de 1960 amb Chloe, la marca de moda que ara pertany a la suïssa Richemont i a la qual va estar unit de manera intermitent fins al 1997. Però va ser Chanel qui el va portar a convertir-se en tota una estrella de les passarel·les.

Fotògraf consumat, dibuixava els seus propis dissenys a mà, un fenomen no gaire habitual en el món de la moda. Era conegut per la seva erudició i la seva inclinació per la literatura, ja que era un lector dels principals diaris del món.

Polèmiques declaracions

El dissenyador alemany també va ser conegut per les seves polèmiques declaracions, com les abocades contra la guanyadora de l'Oscar Meryl Streep, després de suggerir que s'havia negat a usar un vestit dissenyat per ell en una cerimònia de lliurament de premis per un altre que ella volia pagar; o amb la cancellera alemanya Angela Merkel a la qual el 2017 va acusar d'haver ajudat un partit d'extrema dreta a obtenir escons parlamentaris.