La Fundació per a la Creativació, projecte nascut arran de la llavor del Fòrum Impulsa, s'obrirà als alumnes de 5è i 6è de primària el curs vinent. Entre d'altres, amb l'objectiu de fomentar l'emprenedoria entre els nens, se'ls proposarà construir un telèfon a partir dels altaveus d'un aparell vell o desenvolupar una nova aplicació educativa per a mòbils. La fundació ha passat balanç al seu primer any d'activitat durant el qual ha estès els itineraris educatius a 2.500 alumnes de 3r i 4t de primària de Girona i Barcelona. El seu president, Josep Lagares, assegura que ara "més que mai" cal fomentar la creativitat entre els infants perquè tinguin "eines" a l'hora de resoldre els "problemes de futur".

Construir un telèfon a partir dels altaveus d'un aparell vell o desenvolupar una aplicació per a mòbils per ensenyar una lliçó de manera entenedora i divertida. Aquests són dos dels projectes que inclourà el segon itinerari de la Fundació per a la Creativació, que es posarà en marxa el curs vinent.

A diferència del d'aquest any -dirigit a alumnes de 3r i 4t de primària- el segon itinerari se centrarà en els alumnes de 5è i 6è. L'objectiu és que, mitjançant el material didàctic que ha preparat la fundació, la quitxalla treballi i desenvolupi el seu potencial creatiu.

Per això, cada trimestre els alumnes faran una activitat diferent. L'origen d'Internet i la història de la comunicació serà l'eix central del primer trimestre. Aquí, les activitats s'estructuraran al voltant d'un personatge, el 'Tivo creatiu' (que els nens ja coneixen perquè també ha format part de l'itinerari del cicle mitjà de primària).

Durant el segon trimestre, es voldrà que els infants aprenguin tant el funcionament com l'evolució de la telefonia. I aquí serà on s'introduirà el primer dels reptes: fer un nou aparell partint dels altaveus d'un telèfon vell. Al tercer trimestre, l'eix de les activitats serà el món de les aplicacions per a mòbils. Aquí, el repte serà desenvolupar-ne una de nova per facilitar l'aprenentatge d'una lliçó (bé sigui de matemàtiques, d'història, de geografia o de ciències naturals). Per cloure el curs, es farà un festival batejat com 'La Festa de les Aplicacions'.

2.500 alumnes

La Fundació per a la Creativació ha presentat el nou itinerari aquesta tarda en un acte al Parc Científic i Tecnològic de la UdG. A més, també s'ha aprofitat per passar balanç del primer any de vida de l'entitat. El seu president, l'empresari Josep Lagares, ha explicat que els programes de la fundació "ja han arribat a més de 2.500 infants de cicle mitjà de primària d'una trentena d'escoles de les comarques gironines i de Barcelona".

Lagares ha afegit que estendre ara l'itinerari al cicle superior permetrà "fomentar més que mai la creativitat per innovar en els nostres fills; només així tindran les eines per resoldre els problemes de futur". Per la seva banda, el director de la fundació, Miquel Àngel Oliva, ha afirmat que "impulsar la creativitat per innovar entre els més joves és vital per encarar els nous reptes".

Durant aquest primer any, la Fundació per a la Creativació també ha fet enquestes entre el professorat per prendre el pols als programes que proposen. Tant Lagares com Oliva han subratllat que "el 100% dels professors enquestats" creuen que els continguts dels itineraris són adequats per a les edats dels nens a qui es dirigeixen.

L'embrió del Fòrum Impulsa

La Fundació per a la Creativació va néixer després de la primera edició del Fòrum Impulsa, organitzat per la Fundació Príncep de Girona. La paraula que dóna nom a l'entitat, 'creativació', és un neologisme ideat per l'empresari gironí Josep Lagares l'any 2008. Neix a partir d'ajuntar els mots creativitat i innovació.

El seu director i artífex, Miquel Àngel Oliva, va proposar-se promoure un projecte per fomentar la creativitat entre la quitxalla, partint de la idea central a partir de la qual gira el Fòrum Impulsa. A aquesta inquietud s'hi van sumar un grup d'empresaris encapçalats per Lagares. I precisament, ara aquest grup s'ampliarà. Primer amb la incorporació de nous patrons a la fundació. I després, amb la constitució d'un nou comitè d'experts que assessorarà la fundació en les metodologies d'avaluació dels resultats i el desenvolupament de continguts.