Telecinco acomiada avui, a partir de les 16 h, la sèrie Yo soy Bea. Les complicades trames personals, el teixit de malentesos que ha donat peu a les situacions més esbojarrades, la solució final al sudoku més complex de Bulevar 21 serà revelada a través d'un divertit flashforward en el qual els espectadors veuran què ha passat amb els personatges 5 anys després.

Totes les històries tenen un final i el de Yo soy Bea serà el colofó a una trajectòria brillant com a sèrie de televisió (26,2%) i como fenomen a Internet. La proximitat i l'humor de les seves trames, la noblesa dels seus personatges i l'afany de superació de les seves protagonistes han convertit Yo soy Bea en la sèrie diària més vista dels últims deu anys -només superada per telenovel·les mítiques dels anys 90- i en un tot un fenomen social que ha transcendit la petita pantalla i ha generat un seguiment massiu a internet, on per primera vegada en la història de la televisió a Espanya va néixer un personatge abans del seu debut en antena a través de la seva pàgina web.

Quan les quotes per sobre del 40% es van convertir en els seus registres habituals -superant fins i tot les ofertes de prime time- i el web generava milions de visites, Bea (Ruth Núñez), l'aspirant a secretària que un dia va arribar a una revista de moda amb aire apocat i extrema timidesa a la recerca de la seva primera feina, va decidir trencar per fi amb el seu passat i canviar la seva imatge física per la porta gran: davant 8.226.000 espectadors (42,1%).

Després de la culminació de la història romàntica de Bea i Don Álvaro (Alejandro Tous), Yo soy Bea va emprendre una nova etapa amb nous protagonistes i trames renovades, portant l'argument molt més enllà del previst en el format original que s'ha vist arreu del món. Una nova etapa, però, que va deixar de comptar amb el suport majoritari de l'audiència.

La "bettymania" a Telecinco

L'adaptació que Telecinco va preparar a partir de l'original colombià Yo soy Betty la fea arribava avalada per l'èxit que el format havia tingut en nombrosos països del món, un fenomen qualificat com "bettymanía" que havia traspassat totes les barreres culturals. Els espectadors de Llatinoamèrica, Alemanya, Holanda, Bèlgica, Estats Units, Rússia, Mèxic, Índia i Indonèsia, entre d'altres territoris, ja havien sucumbit a l'encant d'un personatge, identificant-se amb la vulnerabilitat, el sentit de l'humor, l'afany de superació i la progressiva transformació del personatge principal.

Yo soy Bea es va mantenir fidel al format original colombià en els seus inicis, però es van incloure algunes modificacions (personatges, trames modernitzades, humor, llenguatge) perquè els espectadors espanyols poguessin identificar-se millor amb la història.

En la seva primera etapa, la telenovel·la es va convertir en la més vista dels últims deu anys amb una quota mitjana de pantalla del 31,4% (3.119.000 seguidors), liderant el 99,3% de les seves emissions, 20,2 punts per davant d'Antena 3 (11,2%) i 13,6 punts sobre La 1 de TVE (17,8%) i situant el seu target comercial en un 37,6%.

El fenomen aviat va traspassar la pantalla de televisió i es va traslladar a Internet, on el site de la sèrie, en el qual la protagonista reflectia diàriament les seves reflexions en un blog, va rebre la visita de gairebé 3.000.000 de persones i va comptabilitzar més de 14.500.000 de pàgines vistes, 42.000 missatges dels usuaris i 55.000 fotografies enviades.