La Guerra Civil no va passar en blanc i negre tot i que sempre l'hem vist així. Fins ara, que DMAX estrena una sèrie documental feta amb fons de la Filmoteca Nacional i altres arxius acolorits amb un procés complex que augmenta la seva cruesa i la fa més propera. España dividida. La Guerra Civil en Color arriba al canal divulgatiu aquesta nit les 22.30 h amb la primera de les tres entregues de la sèrie, d'una hora de durada cadascuna, que es complementen amb reportatges sobre el seu procés d'elaboració i espais en què historiadors aporten llum al que ha passat.

Just quan es commemoren 80 anys de l'inici del conflicte fratricida, els responsables d'aquest projecte documental pioner a Espanya consideren «necessari» explicar el que va passar «abaixant el pistó partidista amb què sempre s'ha mirat la Guerra Civil» gràcies a imatges gravades en tots dos bàndols i un guió que construeix «un relat fefaent narrat amb un llenguatge entenedor i portat al món actual», segons el seu director, Francesc Escribano. Per portar-lo al present, a les generacions que no es van criar en el blanc i negre, es va recórrer al color, experiment que ja va funcionar amb sengles documentals sobre la I i II Guerra Mundial, recorda el director de Continguts de Discovery Networks, Alejandro Flórez. Després d'un procés de documentació i moltes visites al Museu de l'Exèrcit de Toledo, entre altres fonts, l'espectador pot admirar un colorit uniforme d'Alfons XIII, el vermell intens de les boines dels requetés, el tricolor de la bandera republicana substituïda per la rojigualda, els uniformes blaus dels milicians republicans o els verds dels revoltats.

Potser perquè l'audiència no estigui acostumada a això, la misèria dels pobles arrasats es veu més miserable fora de la gamma de grisos, el dolor per la sang vessada es pateix amb més intensitat quan es tenyeix del seu color, l'orgull dels vencedors és més ostentós en la seva aclaparadora desfilada de cinc hores a Madrid i la humiliació dels vençuts més evident en rostres que recobren els seus tons originals. «Res té a veure amb l'acolorit desastrós que es va fer fa dècades amb alguns clàssics», reivindica Jordi Marquès, responsable del disseny de producció i membre de la productora Minoria Absoluta, que s'ha llançat a aquesta aventura juntament amb Veo TV per DMax.