Quan fa més de cinquanta anys el professor canadenc Marshall McLuhan es referia a l'"aldea global", es mostrava preocupat pel fet que un dia tothom estigués al cas dels assumptes dels seus conciutadans. A aquest investigador, un dels fundadors dels estudis sobre els mitjans de comunicació, l'angoixava la desaparició d'una part de la nostra privacitat. Aquest seria el resultat de viure en un món amb un coneixement íntim de les vides alienes, una situació que, segons ell, seria de "retribalització". La denominació s'explica perquè els mitjans actuals ens porten a imitar el comportament de les aldees tribals. Com assenyala el president de Re:imagine Group, Peter Hirshberg, avui ens gestionem com si fóssim marques -personals-, ens preocupem més que mai pels assumptes dels altres i tenim més probabilitats que ens facin retrets o que ens posin en evidència que en la superada era de la comunicació de masses.

Sense arribar a l'extrem dels sofisticats dispositius de les pel·lícules de ciència-ficció, portem tota mena de mitjans a la butxaca i hi ha moments en què ni tan sols en som conscients.