L'èxit de Mas Marcè, amb el formatge d'una raça d'ovella, la ripollesa, que desapareixia enfront de variants més intensives, i de menys qualitat, revela com un producte d'autor, amb la feina d'anys de picar pedra del productor, pot tenir un impacte rellevant en un mercat competitiu i massiu. Alhora, els grans cuiners del país s'han recolzat en productes de nivell com aquest, per ajudar a la renovació de la nostra cuina. Al costat dels preus competitius, s'obre un mercat, el de la qualitat, inquiet i de canvi.

Vegin els pagesos, sobretot joves, que representen un canvi generacional, que recuperen terres abandonades o poc explotades i que lluiten per obtenir d'aquesta terra, un vi ecològic, interessant i que ofereix una gamma de gustos sensorials que escapen del vi tradicional per cercar els orígens del most i el producte jove. Resulta curiós com es recuperen pràctiques ancestrals, com la presència d'animals, vaques o cavalls en llibertat, per regular els camps. En part per l'exemple dels parcs públics, com el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà o el Parc Natural del Montseny.

Moltes iniciatives endegades pels pagesos neixen d'aquesta relació de simbiosi i experiències al voltant de la conservació i gestió dels parcs de la xarxa pública. A voltes, els camins de distingir-se i marcar qualitat són les millors fórmules per conservar pràctiques que els nostres avis coneixien, i que es van perdre, com els formatges artesanals, que a França han convertit en una icona, i aquí vam aniquilar.