No n'hi ha prou que Girona rebi tots els turistes del món. No tot s'ha d'acabar omplint de restaurants i hotels, ni l'obsessió pot ser fer sortir el Barri Vell a les pantalles mundials ni construir experiments urbanístics que després costen de fer retirar i es converteixen en un malson.

Ara cal clavar els colzes a la taula de treball, més endintre, a la cuina de l'educació per a esprémer la fruita de les ofertes, oportunitats i programes que es poden agrupar sota el nom de recursos educatius. Ha començat el curs escolar i els serveis educatius de l'Ajuntament de Girona n'han fet la presentació. Es tracta d'exposar i divulgar la creativitat que genera el fons potencial de cultura diversa que tenim aquí mateix.

L'esmentada presentació ?tradicional, ja fa molt de temps? enguany s'ha fet a la biblioteca Carles Rahola, que oferia una molt amable imatge de fira de mostres d'ofertes culturals. Parlem de recursos, doncs, i una petita repassada ens permetrà situar-nos. Els gironins disposem d'un ventall divers que pot anar, per exemple, des de l'oferta de Sant Pere de Galligants que mostra el pàlpit de l'arqueologia amb un taller d'interpretació d'inscripcions antigues fins a l'actualitat dels centres cívics de Girona, que són vuit, on s'imparteixen nombrosos cursos i tallers de manualitats, ioga, fotografia, cuina, escacs, fins a 23 modalitats; després vindria una àmplia oferta de visites guiades, des d'una catedral i una basílica entre les clàssiques fins al càlid recolliment d'una entranyable Casa Masó; aquesta comarca, el Gironès, mostra els seus recursos educatius amb una descripció i visita de 15 indrets ?grans desconeguts? amb rutes per descobrir i gaudir; igualment, s'obre la curiositat guiada cap a les muntanyes de les Gavarres; el Teatre Municipal de Girona convida al món de les emocions i de la creativitat de les arts escèniques; els educadors del medi natural ens marquen les seves rutes pel coneixement i estima de la botànica, i de la singularitat d'una sessió d'anellament d'aus, entre d'altres; el servei municipal de solidaritat i cooperació ofereix formació sobre l'actualitat de les migracions humanes, agermanament entre ciutats, prejudicis socials, entre molts temes; hi ha també activitats de la imatgeria festiva de Girona, gegants i capgrossos. I en el dia a dia hi ha un bon gruix d'associacions culturals i socials amb contínues programacions de conferències, concerts, debats i demés, que satisfan perfectament desitjos i preferències de la gent més interessada.

Un pensador va ensenyar a distingir dos conceptes que sovint es confonen en el llenguatge quotidià: instruir és regar un jardí, i educar és fer que en aquest jardí hi neixi un brollador; que sigui suficient per ell mateix. Educar és, doncs, fer possible el desig i les oportunitats de buscar més coneixements, més consistència, més realització personal. El repertori de recursos educatius, tan ric i divers com aquest de Girona, obre la visió ja més enllà de l'horitzó únic de les aules amb cicles fixats i titulacions rígides.

Els recursos educatius representen un començament d'aquell propòsit d'educació al llarg de tota la vida, una formació sempre renovada i amb possibilitats de tenir-la al nostre abast. I, alhora, Girona segueix la voluntat de la Carta de Ciutats Educadores (Primer Congrés, any 1990): «L'objectiu constant serà aprendre, intercanviar, compartir i enriquir la vida dels seus ciutadans».