Dins dels cursos que aquest estiu organitza la Fundació de la UdG, en destaca un per desgràcia molt d'actualitat: el Bullying o assetjament escolar. Assen Porras el coordina, i tindrà lloc entre el 12 i el 16 de juliol.

La van assetjar, a l'escola?

No, però sí recordo veure comportaments que, amb la perspectiva del temps, ara puc dir que eren bullying.

Ha arribat la paritat en aquest camp?

Per desgràcia, sí. Avui en dia hi ha nens i nenes assetjadors. I assetjats, és clar. En el cas dels nens sol ser més agressió física, i en el de les nenes psicològica, no només d'insultar sinó sobretot fer el buit.

Hi ha més bullying que abans?

No és un fenomen nou. El que ha canviat és la intenció de parlar-ne i de solucionar-lo. Fa molt poc era un fenomen amagat a sota la catifa, com la violència de gènere. Tothom té records de buylling a l'escola, però es quedava allà.

Aquest "sempre ha passat" s'usa per treure-li importància?

Exactament, és així. El problema és que era una conducta que estava normalitzada. Es menyspreava la víctima amb un: com que és així, ja li toca rebre.

L'agressor també és una víctima?

Té un perfil de personalitat que s'ha de tractar. Òbviament s'ha de protegir la víctima, però també cal ajudar l'agressor. I ja, en el que seria el súmmum, hauríem d'educar la majoria silenciosa que observa els fets sense intervenir.

S'ha trobat amb casos destacables?

El més remarcable és que sempre, en acabar el curs, ve algú que hi ha participat a demanar directament ajuda per algun fill, nebot, etc. I també mestres que tenen problemes a l'escola.

No s'exagera la nota amb el que fan els joves, de vegades?

Ha de quedar clar que no tota agressió és bullying. Ha de ser sistemàtica, continuada en el temps, i la víctima s'ha de sentir víctima. A més, quasi sempre lluny de la mirada de l'adult. Que no sigui bullying no vol dir que no s'hagi d'actuar, però no hem de perdre el món de vista.

Com poden notar els pares que el seu fill és assetjat?

És molt difícil, perquè no solen verbalitzar-ho. Sovint no es detecta fins que no hi ha tal tancament que es nega a anar a l'escola o amb els amics.

I com saber si és assetjador?

(Riu) Encara és més difícil, perquè els pares són una mica complaents i pensen que el seu fill és un líder, que sap anar per la vida.

Com han afectat les xarxes socials?

Han multiplicat el problema de manera espectacular. Hi ha molta més impunitat i, a més, immediatesa per arribar a molta gent.

Diria que hi ha bullying a totes les escoles?

Home, els estudis indiquen que són assetjats o assetjadors entre un 3% i un 5% de la població escolar. Així que hem de pensar que sí.

Durant una època els professors facilitaven el bullying a l'escola?

És clar, una educació autoritària, de menyspreu a l'alumne i de càstig físic, era caldo de cultiu per al bullying. Ara bé, una educació massa permissiva provoca exactament el mateix. Hauríem de trobar el camí del mig.