nze mesos d'enfrontament entre Ryanair i el Govern de la Generalitat -amb la resta d'institucions públiques darrere seu-, gairebé un any de pactes frustrats i una confrontació que, al final, ha arribat a un punt de consens que ha deixat la pilota al teulat del govern de l'Estat.

Ahir, els representants de les institucions implicades en les negociacions amb Ryanair, amb el conseller al capdavant, van comparèixer per explicar els termes de l'acord i per felicitar-se que, onze mesos després d'iniciar les negociacions, el resultat és satisfactori. "Hem hagut d'aguantar la pressió perquè hem estat víctimes de certa demagògia però hem resistit perquè sabíem que l'objectiu valia la pena", va assenyalar Recoder, qui va assegurar que el procés de negociació s'ha dut amb "discreció". "No volíem que l'acord amb Ryanair es basés en una simple subvenció, això és una fórmula del passat que s'ha demostrat que té limitacions", va manifestar el conseller.

Ryanair té actualment un conveni en vigor a Girona que estableix que rep 3,9 milions d'euros anuals per transportar 4 milions de passatgers. Aquests termes s'han incomplert aquesta temporada d'hivern i, per tant, el Govern no ingressarà la part proporcional dels ajuts dels mesos de novembre i desembre.

L'anterior Govern de la Generalitat, amb el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, al capdavant de les negociacions, es va tancar un preacord en el qual s'establia que la companyia cobraria 7,5 milions d'euros anuals i també que se'ls compensaria amb 4 milions més en concepte de taxes. En total, s'oferia 11,5 milions de subvenció a la companyia aèria de baix cost per al seu compromís de dur 4 milions de passatgers. Aquesta seria l'essència del conveni negociat per l'últim tripartit, que el desembre de 2010 tot feia pensar que estava a punt de formalitzar-se. El tancament d'aquell any va mostrar unes xifres d'activitat que començaven a ser preocupants, ja que el nombre de passatgers va retrocedir fins a equiparar-se amb dades del 2007.

Amb l'entrada de l'executiu de CiU, el Govern va aturar el preacord promogut pel seu predecessor argumentant que havia d'estudiar les disponibilitats pressupostàries. Aquesta decisió no va agradar Ryanair, que va anunciar retallades de vols si no s'aprovava la declaració d'intencions pactada amb els socialistes. Els primers anuncis es van produir al febrer, amb la desaparició de la meitat dels vols dels irlandesos; a l'octubre, es va passar de 46 a 25 rutes.

A l'estiu, la Generalitat va fer una oferta de 7,5 milions anuals més la possibilitat de construir un hangar, un hotel i una escola de personal de vol. La companyia va contraatacar demanant 15 milions d'euros per portar 3 milions de passatgers, un extrem que el Govern es va negar a acceptar.

Finalment, s'ha aconseguit arribar a un acord que els representants de la Generalitat ahir van repetir que és "dinàmic", que implica una aportació de 5,8 milions d'euros anuals per part de les institucions públiques i que es podrà revisar segons el funcionament de les rutes i el comportament del mercat turístic.