Pregunta al Govern a respondre per escrit sobre les declaracions del director general de Transports i Mobilitat relatives al desdoblament de la carretera N-II de Girona a La Jonquera

Tram. 314-14886/09

Resposta del Govern

Reg. 46726 / Admissió a tràmit: Mesa

del Parlament, 07.03.2012

A LA MESA DEL PARLAMENT

Núm. d'expedient: 314-14886/09

Títol: Pregunta al Govern a respondre per escrit sobre les declaracions del director general de Transports i Mobilitat relatives al desdoblament de la carretera N-II de

Girona a la Jonquera

Grup Parlamentari: GP ICV-EUiA

Proponents: Joan Boada Masoliver

D'acord amb allò que disposa l'article 144 del Reglament del Parlament de Catalunya, em plau fer-vos avinent que donem resposta conjunta a les iniciatives 314-14886/09 i 314-14887/09, amb les segu?ents consideracions:

El Govern considera que cal fer una reflexió en profunditat sobre la construcció de vies desdoblades al costat d'autopistes de peatge, per tal d'evitar les duplicacions que siguin innecessàries.

Les consideracions anteriors estan motivades per la conveniència d'evitar la construcció d'infraestructures que puguin suposar un important impacte territorial, més en un context econòmic restrictiu pel que fa a les inversions en l'obra pública. Així doncs caldrà replantejar les possibles actuacions que siguin escaients i calgui desenvolupar a curt o mig termini dins del marc de la planifcació viària prevista.

En tot cas es considera prioritari continuar amb el desdoblament de l'N-II en els trams de Sils a Caldes de Malavella i de Maçanet de la Selva a Sils. Així mateix, es considera que és prioritària la licitació i l'inici de les obres del tram d'autovia de nova construcció entre Tordera i Maçanet de la Selva.

Barcelona, 23 de febrer de 2012

Lluís Recoder i Miralles

Conseller de Territori i Sostenibilitat

La ministra de Foment, Ana Pastor, es va comprometre ahir a desencallar aquest mateix mes les dues licitacions que han de permetre completar l'obra del TAV entre Barcelona i Figueres, que executa Adif. En concret, es tracta de l'estesa de via entre Barcelona i Mollet, i de l'equipament de les andanes de l'estació de Girona. Pastor va anunciar que portarà els dos contractes "de manera urgent" davant el Consell de Ministres, però també ha advertit que s'està corrent contra rellotge i que, per més pressa que meni, no pot garantir que l'alta velocitat arribi a la frontera francesa a finals del 2012. Això sí, la ministra va garantir que "no faltarà ni un sol euro" per completar el tram. L'anterior Ministre de Foment, s'havia compromès a fer arribar el TAV al 2012. acn/ddg madrid

En plena efervescència de la polseguera aixecada pels darrers accidents mortals a la N-II, que han avivat de nou les reivindicacions territorials per la millora d'aquesta carretera a mig fer que suporta diàriament el trànsit d'una autovia, el Govern es va enfangar ahir encara més els peus mitjançant una resposta escrita (publicada dimarts al Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya) del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, a una pregunta parlamentària sobre la necessitat de desdoblar la N-II?. Aquesta es referia només a la urgència per aconseguir que es reprenguin les obres al tram sud, obviant el sector que va de Girona fins a la frontera francesa. De fet, en referència a aquest tram, el conseller instava a reflexionar sobre la construcció de vies desdoblades al costat d'autopistes de peatge, explicant que cal evitar duplicacions innecessàries d'infraestructures.

Vint-i-quatre hores més tard, el mateix Departament de Territori i Sostenibilitat va rectificar aquestes paraules, entenent que "podien donar peu a interpretacions" i que podien haver enviat un missatge confús sobre les intencions del Govern. En un text que va facilitar ahir a la tarda la conselleria, se subratlla que Recoder "defensa el desdoblament integral de la N-II al seu pas per la demarcació de Girona", i que en la seva resposta es refereix simplement a una priorització de les actuacions en l'actual context econòmic, molt restrictiu pel que fa a obra pública. "En cap cas, la reflexió significa la renúncia al reivindicat desdoblament integral de la N-II, sinó a la necessitat de 'replantejar' les prioritats en les actuacions previstes a curt i a mitjà termini", explica el text enviat ahir per la Conselleria.

Les paraules de Font

Aquesta no és la primera vegada que unes declaracions per part d'un representant del govern donen peu a interpretar que el tram nord de la N-II pot quedar oblidat. En la Jornada d'Empresa i Coneixement celebrada el mes de novembre passat a Girona, el director de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, també va afirmar que "no podem seguir fent carreteres desdoblades al costat d'autopistes", instant a "fer un esforç" i pensar a fer servir l'AP-7 "com a complementària". Tot i això, també remarca que el desdoblament és una "reivindicació històrica" del territori.

Unes paraules similars a les respostes de Recoder, que convida a la "reflexió en profunditat sobre la construcció de vies desdoblades al costat d'autopistes de peatge", escudant-se també en la necessitat "d'evitar la construcció d'infraestructures que puguin suposar un important impacte territorial".

ICV aposta per l'AP-7 gratuïta

Precisament aquestes paraules van ser la resposta a la pregunta parlamentària de Joan Boada al conseller Recoder sobre el posicionament de la Generalitat vers el desdoblament. Després de la primera resposta, Boada va celebrar que "que abandonin (CiU) el desarrollisme en la política d'infraestructures quan comencen a plantejar-se alternatives als dotze carrils travessant el territori des de Girona fins a la Jonquera". I és que el grup ecosocialista defensa de fer passar la N-II per l'AP-7 rescatant el peatge des de Girona fins a la frontera per tal que sigui gairebé gratuït i per evitar tenir vuit carrils d'autopista i quatre d'autovia travessant en paral·lel el territori.

A la mateixa possibilitat es va referir ahir el diputat de CiU al Congrés, Jordi Xuclà. "O allarguem el peatge amb gratuïtat absoluta per als veïns que usen aquest tram habitualment o millorem les infraestructures", va comentar. Tot i això, el diputat gironí va remarcar que la seva aposta sempre ha estat la del desdoblament complet, i més tenint en compte "el tram Medinyà-Orriols, unes obres iniciades en les quals ja hi ha tres milions abocats". "No es poden deixar a mitges", va sentenciar.

I és que hi ha molts fils sense acabar de lligar enmig de la confusió de la paralització de les ?obres al tram nord de la N-II. Tal com apuntava Xuclà, al tram que va de Medinyà fins a Orriols els treballs ja estan començats, amb una inversió important ja executada. D'altres banda, i també en referència a la connectivitat amb aquest sector, hi ha el futur enllaç de l'AP-7 a Vilademuls, que ha d'unir els quatre carrils de l'autopista amb l'autovia desdoblada a Medinyà, dins del marc de la circumval·lació de Girona. Aquesta actuació, ja licitada per un preu de 16,3 milions d'euros, perdria bona part del seu sentit si al final ha d'acabar connectant amb una carretera d'un sol carril, gens diferent a una comarcal. L'alta accidentalitat en aquest tram i l'elevat nombre de vehicles que suporta a diari són també factors a tenir en compte a l'hora de buscar-hi una solució.

Els plans de Foment

La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir en una intervenció al Senat que dins del Pla d'Infraestructures, Transports i Habitatge 2012-2014 es duran a terme l'execució dels trams de "més circulació i demanda" a l'A-2 a la província de Girona.