Divuit hores i vint minuts sense comptar les demores inferiors a 10 minuts ni els incidents que provoquen que s'hagi d'optar per un transport alternatiu. Aquest és el retard que acumula la companyia gestora del transport públic ferroviari, Renfe, en la línia R-11, la que travessa les comarques gironines, connectant Barcelona amb Portbou. Les principals causes, problemes tècnics i una vaga encoberta de maquinistes de la companyia contra la liberalització del sector ferroviari, una mesura que consideren que pot provocar pèrdues de milers de llocs de treball.

Amb l'agreujant d'aquest conflicte laboral, els retards en els horaris fixats per Renfe per la línia R-11 són sistemàtics. A l'habitual congestió i els embussos de combois de Rodalies i regionals en l'accés a la ciutat de Barcelona, també cal sumar-hi les incidències tècniques, conflictes aïllats als vagons, i al fet que habitualment els trens ja circulen amb un marge de deu minuts de retard, una situació, però, que la companyia no comptabilitza com a demora.

Contra aquesta situació, la plataforma d'usuaris de la línia R-11 va fer pública ahir una carta que va adreçar al director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, en la qual protesta contra els retards sistemàtics i exigeix que per cada demora de més de 10 minuts se'ls compensi amb una devolució de l'import al moment, vers els 15 que han de passar actualment abans no hi hagi dret a reclamació (tot i que els usuaris defensen que no se'ls torna res si no han passat més de 20 minuts). «Atesos els perjudicis que estem tornant a rebre de manera sistemàtica, demanem revisar els sistema de compensació, de manera que la devolució exprés s'apliqui a partir dels deu minuts», exposa la carta.

De fet, la plataforma denuncia que els retards a hores d'ara no es poden atribuir tan sols a la vaga de zel dels treballadors de Renfe i Adif, sinó també a incidències tècniques. La carta recorda que el compromís a l'hora d'establir els nous horaris l'estiu passat va ser d'intentar reduir en tres minuts el recorregut i anar rebaixant-lo progressivament fins arribar als temps que hi havia abans que s'iniciessin les obres del TAV.

A més, els usuaris plantegen que si el verdader motiu d'aquests retards sistemàtics és únicament el conflicte laboral dels treballadors de Renfe i Adif, la Generalitat ha d'actuar. En aquest sentit, insten a aplicar les «mesures oportunes» i que «s'obrin els expedients que calguin als responsables d'aquesta situació que continua aprofundint la indefensió dels usuaris del transport públic ferroviari».

Expedient obert del Govern

En resposta al missatge de la plataforma d'usuaris, el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va afirmar hi ha una «situació inadmissible de retards» que estan patint en els darrers mesos les línies de Rodalies i Regionals. «Tots els usuaris estan patint retards injustificats que provoquen una situació de mala qualitat del transport públic», va explicar Font, que afirmar que la Generalitat ja ha obert un expedient informatiu per registrar totes les incidències i demores que es van produint, a més de les seves causes.

El procediment, segons va assegurar el director de Transports, es mantindrà obert fins a finals d'aquest mes, quan s'analitzaran totes les dades recollides i s'estudiarà si cal obrir un expedient sancionador contra la companyia.

«Durant molt de temps s'ha repetit a Renfe que aquesta és una qüestió prioritària», va afirmar, alhora que també va lamentar que també se'ls demana que informin «degudament» els usuaris de les incidències, cosa que tampoc fan.

Font va recriminar que els horaris en els quals havien de circular els trens es van establir de mutu acord entre la Generalitat i Renfe, i que ara és la companyia qui no està complint amb els compromisos adquirits. Entre aquests, hi havia el d'anar reduint el temps perdut per les obres del TAV, un fet que ara hores d'ara no s'està produint. El director de Transports va reiterar que a finals de mes es veurà si és «oportú» obrir un expedient sancionador, sense descartar aquesta opció.