LES OBRES DE L'ESTACIÓ, EN MARXA. Les obres de l'estació del TAV a Girona continuen avançant a bon ritme, ja que els trens hi han de començar a circular a l'abril de 2013. Ahir, diverses autoritats d'Adif -inclòs el seu president, Enrique Verdeguer- van visitar el recinte i van viatjar en un tren en proves des de Girona ciutat fins a l'estació de Figueres-Vilafant. El recorregut va durar amb prou feines vint minuts.

Adif ha obert la porta a revisar el projecte de l'estació provisional del tren d'alta velocitat (TAV) a Girona. Després que l'alcalde, Carles Puigdemont (CiU), forcés una ?reunió amb el president de l'ens, Enrique Verdeguer, durant la seva visita a Girona, les dues parts s'han emplaçat a una reunió dimarts que ve per parlar-ne, tot i que les obres ja estan en marxa. Verdeguer tampoc va descartar del tot que se soterri el tren convencional i que es pugui tirar a terra el viaducte, tot i que no va fer cap proposta concreta: només va assenyalar que s'ha de revisar el projecte -que data de 2007- i que cal buscar línies de col·laboració entre les diferents administracions.

Verdeguer va visitar ahir les obres de l'estació del TAV a Girona, i va anar en un tren en proves fins a l'estació de Figueres-Vilafant. Abans, però, va reunir-se durant aproximadament vint minuts amb Puigdemont i representants de la resta de grups municipals -excepte ICV, que no hi va poder ser per problemes d'agenda-. Durant aquesta reunió, el batlle gironí va manifestar-li la necessitat de replantejar diversos aspectes de l'estació provisional del TAV davant la probabilitat que s'acabi convertint en definitiva. "Es tracta de millorar la situació a curt termini, perquè si ens encaminem cap a un escenari on allò provisional pot ser definitiu, cal introduir millores", va assenyalar.

Entre les principals propostes del consistori gironí hi ha aconseguir que el pas que connecti les dues estacions -la del tren convencional i la del TAV- no passi per la superfície, sinó que sigui subterrani. A més, tampoc vol que es perdin andanes per als autobusos. Totes aquestes qüestions, i altres, es plantejaran en la reunió entre Adif i el consistori prevista per a dimarts vinent, que serà la primera d'un nou grup tècnic de treball que es reunirà periòdicament. Puigdemont va confiar que Adif es miri "amb sensibilitat" les qüestions que li ha traslladat l'Ajuntament, i que s'operin les modificacions, canvis i calendaris necessaris per tenir informació "seriosa i fiable" per traslladar a la ciutadania.

Pel que fa a les fases 2 i 3 del projecte ferroviari -que corresponen al soterrament del tren convencional i l'enderroc del viaducte-, Puigdemont no les va posar sobre la taula en entendre que és la ministra de Foment, Ana Pastor, qui hi té competències. L'alcalde va assenyalar que continuen insistint per tenir una reunió amb la ministra, tot i que de moment no han aconseguit establir una data.

De tota manera, Verdeguer no va tancar la porta al projecte, tot i indicar que, si es tira endavant, caldrà fer-hi modificacions. Malgrat que el nou Pla d'Infraestructures, Transport i Vivenda (Pitivi) de Foment preveu que l'enderroc de viaductes vagi a càrrec de les institucions locals, Verdeguer va assenyalar que Girona "té una particularitat claríssima" i per tant no va tancar definitivament la porta, tot i que tampoc va fer cap proposta concreta.

Revisar el projecte de 2007

Això sí, va indicar que en tot cas caldrà adaptar el projecte, que data de 2007 -quan el país estava en plena bonança econòmica- a la nova realitat. "Ara cal, amb tota la col·laboració i solidaritat institucional, amb la Generalitat i l'Ajuntament de Girona, revisar i actualitzar el projecte, tot buscant noves fórmules de finançament més d'acord amb els temps actuals". Per això, es va mostrar "obert" a qualsevol tipus de finançament, sempre que es pugui sostenir.

L'alcalde de Girona també va aprofitar la reunió per demanar a Verdeguer un calendari de la posada en funcionament de l'estació, per tal de poder planejar tota la política de promoció econòmica de la ciutat. De moment, tot el que se sap és que la línia d'alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà es posarà en marxa l'abril de 2013, però no hi ha una data establerta. "És evident que avui no ens han pogut donar una resposta, però esperem que durant la setmana que ve els calendaris es comencin a aclarir", va indicar Puigdemont.