Els representants d'educació d'Andalusia, Astúries, Canàries, Catalunya i País Basc es van aixecar ahir de la reunió sectorial amb el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, per protestar contra les avaluacions finals d'ESO i Batxillerat i la "falta de diàleg" del Ministeri. "Ens neguem a assistir com a mers espectadors al continu menyspreu al professorat i a la devaluació constant de les competències de l'autonomia que persegueix la Lomce", segons un document conjunt llegit a la premsa pel conseller de les Canàries, José Miguel Pérez.

Després de romandre 15 minuts a la reunió, que va començar al voltant de les dotze del migdia, van sortir de la sala Pérez, així com el conseller d'Andalusia, Luciano Alonso; la d'Astúries, Ana González; el secretari general de Polítiques Educatives de Catalunya, Joan Mateo, i la viceconsellera basca, Arantza Aurrekoetxea. El Ministeri havia convocat totes les comunitats per tractar els projectes de reial decret d'estructura de les noves avaluacions finals d'ESO i Batxillerat i de llindars de renda de beques generals per al curs pròxim. Pérez va explicar que havien plantejat al ministre que "paralitzi" el calendari d'implantació de les avaluacions i que es revisi "conjuntament i amb dades objectives" l'impacte que està tenint el model actual de beques i ajudes a l'estudi. "Si es compromet a paralitzar els dos projectes i iniciar un procés de revisió del seu contingut, continuarem treballant junts -diu el document-, però si persisteix en la seva tramitació, li expressem també la nostra determinació d'abandonar en aquest mateix moment aquesta sessió", com finalment va passar.

Aquests consellers opinen que el model de beques "perjudica greument" l'alumnat i les famílies i és un "dany injust" que podria tenir més abast si les comunitats no ho haguessin "esmorteït" amb els seus propis recursos. "És un despropòsit seguir fent passos en una direcció que no condueix enlloc", addueixen aquestes comunitats en relació amb les avaluacions, que consideren "revàlides" amb un objectiu "clarament centralitzador i excloent", perquè redueix el paper de les comunitats al de "mer vigilant i corrector".

La plantada de Catalunya té un precedent també relacionat amb la Lomce, quan la consellera Irene Rigau va abandonar una reunió sectorial, el 4 de desembre del 2012, per considerar que el llavors avantprojecte legislatiu "menysvalorava el català". La plantada d'ahir va tenir múltiples reaccions. El conseller de la Presidència, Francesc Homs, la va considerar com una prova que "l'operació de recentralització" de l'Estat no només afectava Catalunya sinó el conjunt de comunitats autònomes.

Les autonomies del PP, que van assistir a la conferència sectorial d'Educació van criticar la "falta de lleialtat" a tan sols 32 dies de les eleccions del 24-M de les comunitats d'Andalusia, Astúries, Canàries, Catalunya i País Basc. Al finalitzar la reunió, el conseller d'Educació de Castella-la Manxa, Marcial Marín, que va parlar en nom de tots els consellers de les autonomies del PP que van assistir a la reunió, presidida pel titular d'Educació, José Ignacio Wert, es va referir així a la plantada de cinc comunitats autònomes. Segons va indicar Marín, "la falta de lleialtat" i de "respecte" ajuda poc a construir un futur ideològic perquè "anteposen les batalles ideològiques al que realment importa", que és el "rendiment educatiu dels alumnes". "Cal estar per lluitar i construir la millor avaluació dels nostres alumnes i no per fer batalles ideològiques que només miren a 32 dies d'unes eleccions", va ressenyar. Segons l'opinió de les comunitats en les quals governa el PP, "per construir cal escoltar i ser escoltat". "I alguns només volen que els escoltem i no escoltar".

L'anunci

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha fitxat la secretària d'Estat d'Educació, Formació Professional i Universitats, Montserrat Gomendio, com a nova directora general adjunta d'Educació i Habilitats, segons fonts de l'organisme. Aquest nomenament suposa, segons van assegurar fonts del Ministeri d'Educació, un "important reconeixement internacional a la reforma educativa que ha realitzat Espanya" i en la qual la secretària d'Estat "ha jugat un paper rellevant".